Podstawowe pytanie, z jakim się spotykamy rejestrując naszym klientom znaki towarowe, to to, jaki typ znaku wybrać. Poniżej nasze notatki na ten temat, mamy nadzieję, że ułatwią wybór rodzaju ochrony.Ps. Wciąż można otrzymać bon refundujący opłaty za zgłoszenie znaku towarowego, więcej informacji mogą Państwo znaleźć tutaj: https://www.euipo.europa.eu/pl/discover-ip/sme-fund/how-to-apply oraz tutaj https://lawmore.pl/dofinansowanie/
Znak towarowy słowny
Znak towarowy słowny składa się wyłącznie z liter, cyfr, wyrazów, lub innych standardowych znaków alfanumerycznych bez żadnych elementów graficznych. Jego ochrona dotyczy samego ciągu znaków, niezależnie od sposobu ich prezentacji, a więc prawo ochronne takiego znaku dotyczy jego brzmienia i zapisu. Znak towarowy słowny jest uniwersalny i odporny na rebranding, umożliwiając łatwe dostosowanie marki do zmieniających się potrzeb bez konieczności rejestrowania nowego znaku
Opis znaku towarowego słowno-graficznego
Znak towarowy słowno-graficzny łączy elementy słowne (tekst) z elementami graficznymi (np. logo, specyficzne użycie kolorów, symbole). Ten rodzaj znaku towarowego oferuje bardziej specyficzną ochronę, dotyczącą dokładnego sposobu przedstawienia marki. Jednak jego zmiana w przypadku np. rebrandingu może wymagać zarejestrowania nowego znaku towarowego.
Plusy zgłoszenia znaku towarowego słownego:
Uniwersalność: Znak towarowy słowny jest chroniony niezależnie od jego graficznej prezentacji; oznacza to, że marka jest chroniona w każdym kontekście użycia, niezależnie od czcionki, koloru czy stylu.
Elastyczność: Znak towarowy słowny umożliwia łatwiejsze dostosowanie się do ewentualnych przyszłych zmian w identyfikacji wizualnej marki bez konieczności rejestrowania nowego znaku.
Ochrona domeny: Ułatwia ochronę nazwy marki jako domeny internetowej, ponieważ znak towarowy słowny bezpośrednio odnosi się do nazwy, którą można zarejestrować jako domenę.
Szeroki zakres ochrony: Zastrzeżenie znaku słowno-graficznego oferuje szeroką ochronę przed użyciem przez inne podmioty identycznych lub myląco podobnych znaków w odniesieniu do tych samych lub podobnych towarów i usług.
Znak towarowy słowny - przykłady: „Coca-Cola” jest chroniona przed użyciem przez inne podmioty nazw myląco podobnych, jak „Koka-Kola”, w odniesieniu do napojów.
Minusy zgłoszenia znaku towarowego słownego:
Ryzyko opisowości: Jeśli znak towarowy jest zbyt opisowy dla towarów lub usług, może zostać odrzucony przez urząd (o opisowości piszemy jeszcze kilka akapitów niżej).
Ograniczenia w odróżnianiu: Bez elementów graficznych, znak słowny może mieć trudności z wyróżnieniem się, szczególnie jeśli w danej branży istnieje dużo podobnych znaków towarowych słownych; dodatkowo, nie można powoływać się na zdolność odróżniającą i odróżnianie od innych znaków towarowych w warstwie graficznej, co może być przeszkodą w rejestracji
Plusy zgłoszenia znaku słowno-graficznego:
Wzmocnienie odróżniającego charakteru: Dodanie elementu graficznego może pomóc w odróżnieniu marki, zwłaszcza gdy element słowny jest słabo odróżniający.
Atrakcyjność wizualna: Znak towarowy słowno-graficzny może przyciągać uwagę i być bardziej zapamiętywany przez konsumentów dzięki unikalnej kombinacji słów i grafiki.
Łatwiejsza ochrona w pewnych branżach: Dla niektórych sektorów, gdzie identyfikacja wizualna ma kluczowe znaczenie, znak towarowy słowno-graficzny może lepiej służyć ochronie marki.
Przykłady: kombinacja słowa „Nike” z charakterystycznym „swoosh” czyni markę natychmiast rozpoznawalną i zapamiętywaną
Minusy zgłoszenia znaku słowno-graficznego:
Skomplikowanie rebrandingu: Zmiany w identyfikacji wizualnej marki mogą wymagać zarejestrowania nowego znaku towarowego; z kolei nie zawsze będzie to możliwe, np. jeżeli na rynku w międzyczasie pojawi się więcej podobnych znaków towarowych.
Ograniczona ochrona w niektórych kontekstach: Poza domenami internetowymi, znak słowno-graficzny może być mniej skuteczny w sytuacjach, gdzie komunikacja marki odbywa się głównie przez tekst, na przykład w niektórych formach reklamy cyfrowej, gdzie ograniczenia techniczne uniemożliwiają efektywne wykorzystanie elementów graficznych.
Trudności w ochronie: Może być trudniejszy do ochrony w przypadku, gdy konkurencja używa podobnego elementu słownego w innej konfiguracji graficznej. Ponadto, w sytuacjach, gdzie istotne są tylko tekstowe warianty komunikacji, takie jak wyszukiwanie w internecie czy marketing w mediach społecznościowych, znak słowno-graficzny może nie oferować tak bezpośredniej ochrony jak znak słowny.
Krótko mówiąc, wybór między znakiem słownym a słowno-graficznym powinien być podyktowany strategią marki, docelowymi kanałami komunikacji i planowaną linią ochrony praw własności intelektualnej. Czasami decyzja o wyborze znaku towarowego słownego lub słowno-graficznego może być podobna do decyzji pomiędzy wzorem przemysłowym a znakiem towarowym, gdzie każdy typ oferuje odmienną formę ochrony i zastosowanie w prawie własności intelektualnej.
Czasami jednak nie będziemy mieli takiego wyboru ze względu na opisowość znaku. Czyli w jakich sytuacjach?
Opisowość znaku
Opisowość znaku towarowego (tak przyjmijmy na potrzeby tego newslettera) odnosi się do sytuacji, gdy znak opisuje charakter, cechy, jakość, ilość, przeznaczenie, wartość, pochodzenie geograficzne, czas produkcji towarów lub świadczenia usług lub inne cechy bezpośrednio związane z nimi. Opisowe znaki towarowe są z reguły trudne do zarejestrowania, ponieważ prawo wymaga, aby znaki towarowe służyły jako identyfikatory źródła towarów lub usług jednego przedsiębiorstwa i odróżniały je od towarów lub usług innych przedsiębiorstw.
Rejestracja znaku słowno - graficznego
Urzędy patentowe i urzędy ds. własności intelektualnej, takie jak EUIPO, zazwyczaj odrzucają zgłoszenia znaków towarowych, które są zbytnio opisowe, ponieważ takie znaki powinny pozostać dostępne dla ogółu, aby móc swobodnie używać ich w celu opisu własnych towarów lub usług. Aby znak mógł zostać zarejestrowany, musi posiadać tzw. zdolność odróżniającą, czyli musi być w stanie identyfikować produkty lub usługi jednego przedsiębiorcy jako pochodzące od niego, a nie od innych przedsiębiorców.
W sytuacji opisowości znaku pozostaje nam zarejestrować znak słowno-graficzny.
Co daje lepszą ochronę?
KryteriumZnak towarowy słownyZnak towarowy słowno-graficznyDefinicjaZnak składający się wyłącznie z wyrazów, liter, cyfr lub ich kombinacji bez żadnych elementów graficznych.Znak zawierający połączenie elementów słownych i graficznych, takich jak loga, symbole, specjalne czcionki.Zakres ochronyOchrona obejmuje wyłącznie brzmienie i zapis.Chroni specyficzne połączenie słów i grafiki. Brak ochrony nowego logo w przypadku tzw. rebrandinguElastyczność użyciaBardzo elastyczny, ponieważ ochrona dotyczy samej nazwy niezależnie od jej stylizacji.Mniej elastyczny, ponieważ zmiana elementu graficznego lub stylu może wymagać nowej rejestracji.Zakres odróżnianiaOdróżnianie opiera się na unikalności słów i ich sekwencji.Odróżnianie opiera się na unikalnej kombinacji tekstów i grafik, co może zapewniać szerszą ochronę.ZastosowanieIdealny dla firm, które planują używać swojej nazwy w różnych kontekstach słownych.Idealny dla marek, które chcą silnie kojarzyć swój produkt lub usługę z określonym obrazem lub stylem.Rejestracja znakuProces rejestracji obejmuje formalne złożenie wniosku, który musi zawierać reprezentację znaku oraz listę towarów i usług, które mają być nim oznaczone. Rejestracja zależy od spełnienia wymogów dotyczących unikalności i różnorodności.Proces jest podobny, ale wymaga dodatkowej dokumentacji dotyczącej specyficznych elementów graficznych. Może to obejmować udowodnienie, że elementy graficzne same w sobie są unikalne i odróżniające się od innych już istniejących znaków na rynku.
Samo Prawo własności przemysłowej pozostawia otwarty katalog oznaczeń, które mogą zostać zarejestrowane jako znaki towarowe (mogą to być np. hologramy, multimedialne).
Startupy, niezależnie od ich branży, formy prawnej czy wielkości, od samego początku stają przed koniecznością przestrzegania Ogólnego Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO). RODO dotyczy każdego przedsiębiorcy, który w ramach swojej działalności gospodarczej przetwarza dane osobowe, co obejmuje szereg czynności od zbierania, przez przetwarzanie, aż po przechowywanie informacji identyfikujących osobę fizyczną.
Poznaj ofertę: Obsługa prawna dla startupów
Dla wielu startupów, które często korzystają z technologii cyfrowych, takich jak aplikacje mobilne, e-commerce czy usługi internetowe, przetwarzanie danych osobowych jest nieodłącznym elementem ich działalności. Dane te mogą być pozyskiwane przez formularze kontaktowe na stronie internetowej, rejestracje użytkowników czy nawet przez samo użytkowanie aplikacji mobilnej. Niezależnie od tego, czy dane są wykorzystywane regularnie, czy okazjonalnie, każda taka działalność podlega pod przepisy RODO.
Przestrzeganie RODO nie tylko chroni przed ryzykiem wysokich kar finansowych, ale także buduje zaufanie i pozytywny wizerunek marki w oczach klientów i partnerów biznesowych. Wdrożenie zasad ochrony danych osobowych od początku działalności pozwala na uniknięcie błędów, które mogłyby później kosztować dużo czasu i zasobów.
Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Prawna Warszawa
EULA (End User License Agreement) – umowa licencyjna, przeznaczona dla użytkownika końcowego, czy inaczej również umowa licencyjna oprogramowania to dokument, który wiele osób pomija przy instalacji oprogramowania na swoich komputerach czy urządzeniach mobilnych. Warto przyjrzeć się bliżej, co tak naprawdę zawiera. Jest to istotne nie tylko z perspektywy użytkownika, ale również podmiotu zainteresowanego wdrożeniem określonego rozwiązania licencyjnego dla swojego programu.
Poznaj ofertę: obsługa prawna startup
EULA mówi nam wprost, że własność intelektualna do programu należy do licencjodawcy (zwykle po prostu producenta), a w ramach dokumentu udzielana jest licencja. Stąd program nie jest sprzedawany, a płacimy za korzystanie z niego na określonych przez licencjodawcę zasadach.
Z uwagi na to, że EULA jest bardziej wzorcem umowy, to licencja, którą dostajemy jest licencją niewyłączną (bo przecież również inni użytkownicy „otrzymują” taką samą), zwykle będzie też nieprzenaszalna i ograniczona we wskazanym w EULA zakresie. Niekiedy w zależności od wybranej wersji programu, licencje te mogą się różnic (na czas nieoznaczony, oznaczony etc.).
Zobowiązania użytkownika w umowie licencyjnej to de facto warunki korzystania z programu. To właśnie tutaj określane są zasady, których musi przestrzegać użytkownik, aby móc z niego legalnie korzystać. Często są to informacje dotyczące tego, w jakim celu można używać programu, tj. czy jest on przeznaczony tylko do użytku osobistego czy też komercyjnego, czy można go modyfikować, udostępniać innym etc.
Dodatkowo, w EULA znajdziemy zasady użytkowania programu, które mówią nam, że licencja np. uprawnia do zainstalowania i używania jednej kopii programu na jednym urządzeniu, jakie inne działania są dozwolone, a jakie są zabronione podczas korzystania z oprogramowania.
Nie można również pominąć ograniczeń odpowiedzialności licencjodawcy. Mogą to być ograniczenia kwotowe, ale też wyłączenie odpowiedzialności za określone zdarzenia będące poza kontrolą licencjodawcy.
Oczywiście wszystko w granicach dozwolonych przez obowiązujące prawo. Ponadto, w EULA licencjodawca oświadcza często, że dostarcza program na zasadzie „as is”, czyli w tej konkretnej postaci, w jakiej został stworzony i nie udziela żadnych gwarancji. Oczywiście nie wyklucza to przypadków, gdy licencjodawcy też w ramach bogatszych pakietów udzielają dodatkowych usług wsparcia (usuwania awarii itp.).
Zwykle zgoda na zasady użytkowania programu określone w EULA następuje poprzez przystąpienie do korzystania i instalację programu lub po prostu kliknięcie przycisku typu „accept” itp. Pamiętajmy zatem, że zawsze warto poświęcić chwilę na zapoznanie się z jego zawartością, aby uniknąć nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości. Zwróćmy też uwagę na możliwości zakończenia umowy i zasady rozliczenia z tym związane.
Przeczytanie lub uzyskanie kopii umowy licencyjnej dla konkretnego oprogramowania może być różne w zależności od sposobu, w jaki otrzymałeś oprogramowanie. Może to być w trakcie instalacji programu, a następnie w folderze instalacyjnym, na stronie internetowej producenta czy dodatkowo poprzez obsługę klienta.
EULA często zawiera także informacje dotyczące ograniczeń w korzystaniu z programu. Mogą to być np. te dotyczące liczby urządzeń, na których można zainstalować oprogramowanie, czy te dotyczące zakazu podejmowania określonych działań, np. zakaz kopiowania lub dystrybucji programu bez zgody licencjodawcy, wykorzystywanie oprogramowania niezgodnie z prawem, zakaz odtwarzania kodu źródłowego etc. Jeżeli użytkownik jest zainteresowany szerszą licencją (np. w ramach kilku stanowisk) to często licencjodawcy oferują określone pakiety "skrojone" bardziej pod organizacje, umożliwiające rozszerzenie tego zakresu.
Każde naruszenie postanowień EULA, w szczególności praw do programu jest naruszeniem umowy (a niekiedy i przepisów prawa) i w zależności od charakteru naruszenia może uprawniać licencjodawcę do podjęcia określonych działań (od rozwiązania umowy po dochodzenie określonych roszczeń na drodze postępowania sądowego).
Pamiętajmy, że „EULA - umowa licencyjna” nie ma jako takiej definicji prawnej, jest po prostu umową licencyjną (i w tym zakresie można się posiłkować przepisami prawa), w związku z tym jej postanowienia mogą się różnić, co wynika zwykle ze specyfiki danego programu i przyjętego przez licencjodawcę modelu biznesowego, w tym licencyjnego.
Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Prawna Warszawa
Akcje są udziałami własności w spółkach akcyjnych, które reprezentują prawa do części zysków firmy oraz mają wpływ na decyzje korporacyjne przez głosowanie w walnych zgromadzeniach. Dokładna analiza Spółki, w której nabywane są akcje i profesjonalne doradztwo są kluczowe w celu zminimalizowania ryzyka i optymalizacji potencjalnych korzyści z inwestycji.
Poznaj ofertę: obsługa prawna dla startupów
Akcje w spółce akcyjnej można nabyć na kilka sposobów. W zależności od tego czy mamy do czynienia ze spółką publiczną (notowaną na giełdzie lub dopuszczone do alternatywnego obrotu) czy spółką akcyjną, która jest spółką niepubliczną (prywatną). Nabywanie może nastąpić w ramach zakupu akcji na giełdzie papierów wartościowych, gdzie spółka jest publicznie notowana. Alternatywnie, akcje można nabyć bezpośrednio od spółki w ramach emisji prywatnej lub nabycia akcji od innego akcjonariusza.
Wymaga od inwestora dogłębnej analizy finansowej oraz prawnej spółki. Warto zwrócić uwagę na statut spółki, który może zawierać ograniczenia dotyczące zbywalności akcji, jak również na dane finansowe spółki oraz zlecić przeprowadzenie badania due dilligence.
Zasadniczo, nabycie akcji staje się skuteczne z chwilą dokonania odpowiedniego wpisu w rejestrze akcjonariuszy. Proces ten obejmuje formalne zarejestrowanie zmiany właściciela akcji, co jest konieczne do uzyskania pełni praw akcjonariusza.
Nabycie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) to istotny krok dla przedsiębiorców pragnących wejść w struktury danej firmy lub rozszerzyć swoje portfele inwestycyjne. Proces ten obejmuje szereg ważnych kwestii prawnych, finansowych i strategicznych, które wymagają dokładnego rozpatrzenia.
Kupno udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością jest procesem, w którym prawa do tych udziałów są transferowane od sprzedającego do kupującego. To przemieszczenie praw własności umożliwia realizację różnorodnych celów biznesowych i osobistych, które mogą znacząco wpłynąć na struktury zarządzania i finansowanie przedsiębiorstw.
Czynniki wpływające na decyzję o zakupie:
Proces zakupu udziałów w spółce z o.o. rozpoczyna się od znalezienia odpowiedniej spółki lub właściciela udziałów zainteresowanych ich sprzedażą. Można poszukiwać ofert wśród spółek bezpośrednio, korzystać z platform online skupiających oferty sprzedaży gotowych spółek, czy też poprzez kontakt z firmami pośredniczącymi.
Przeniesienie udziałów w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością wymaga spełnienia określonych zasad i ograniczeń. Proces ten odbywa się na podstawie umowy, z podpisem notarialnie poświadczonym, i musi być zgłoszony do Krajowego Rejestru Sądowego. Istotne są też zgody wspólników oraz przestrzeganie ewentualnych ograniczeń wynikających z umowy spółki. Nieprzestrzeganie tych zasad może skutkować nieważnością transakcji lub odpowiedzialnością za zobowiązania spółki. W związku z tym zalecane jest korzystanie z profesjonalnego doradztwa prawnego dla startupów.
Opracowywanie dokumentów regulacyjnych dla startupów stanowi jeden z kluczowych aspektów nie tylko prawnych, ale i biznesowych. Chociaż zwykle klienci są zainteresowani przede wszystkim tym, czy np. polityka prywatności i regulamin są obowiązkowe oraz jakie są konsekwencje nieposiadania polityki prywatności i regulaminu w startupie, to nie zapominajmy o dodatkowych korzyściach, które zapewnia rzetelna dokumentacja w tym zakresie.
Sprawdź ofertę: obsługa prawna dla startupów
Ochrona danych osobowych powinna być uwzględniona przez startup tak naprawdę już na etapie tworzenia produktu. Należy zidentyfikować w szczególności:
Nie należy zapominać, że przygotowywanie dokumentacji dotyczącej ochrony danych osobowych w startupach technologicznych jest istotne chociażby z uwagi na zwiększone ryzyko naruszeń bezpieczeństwa danych ze względu na częste ataki cybernetyczne czy złożoność infrastruktury informatycznej.
Jakie są główne elementy, które powinny być uwzględnione w polityce prywatności i regulaminie startupu? O tym, poniżej.
Pomijając fakt, że polityka prywatności powinna być zrozumiała dla użytkowników, to musi spełniać szereg wymagań prawnych. Poniżej checklista z podstawowymi elementami polityki prywatności:
Obowiązek posiadania polityki prywatności na stronie jest tak naprawdę wtedy, gdy startup zbiera dane osobowe za pośrednictwem strony (co ma właściwie miejsce w większości przypadków). Jeżeli jednak strona ma np. charakter czysto informacyjny (np. sama nazwa firmy i adres), bez formularza kontaktowego, bez możliwości przesłania maila etc. prawdopodobnie takiego obowiązku nie będzie.
Tak naprawdę, w każdym przypadku, gdy firma będzie oferowała rozwiązanie czy to w formie aplikacji webowej czy mobilnej to będzie miała jednocześnie obowiązek posiadania regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną. Również wtedy, gdy na początku będzie posiadała jedynie prostą stronę internetową, ale np. już z możliwością założenia konta – to będzie to również usługa świadczona drogą elektroniczną.
Jakie są główny elementy regulaminu? Tutaj z pomocą przychodzi nam w pierwszej kolejności Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną, zgodnie z którą regulamin powinien określać w szczególności:
Przy firmach technologicznych oczywiście ważna pozostaje dodatkowo: ochrona własności intelektualnej, ograniczenia dotyczące sposobu korzystania z usług, działania zabronione w stosunku do rozwiązania, jeżeli firma udostępnia API to też dodatkowe warunki korzystania w tym zakresie etc.
Pamiętajmy, żeby regulaminy były jak najbardziej zrozumiałe. W przypadku firm technologicznych dodatkowym atutem jest przyjazny język (bezpośrednie zwracanie się do użytkowników etc.), co sprzyja budowaniu pozytywnych relacji z użytkownikami.
Jeżeli kierujemy nasz produkt również do konsumentów, pamiętajmy, że dochodzą do tego obowiązki wynikające chociażby z ustawy o prawach konsumenta (np. zasady i tryb wykonywania prawa odstąpienia przy umowach zawieranych na odległość, czyli przez internet), które należy uwzględnić w regulaminie.
W Internecie dostępne są różne wzory polityk prywatności i regulaminów, jednak pamiętajmy, że ich postanowienia mogą nie uwzględniać specyfiki działalności danego startupu. Konkretna działalność może wymagać zgodności z określonymi przepisami, które będą miały zastosowanie w tym konkretnym przypadku. Dodatkowo, startupy technologiczne charakteryzują się tym, że często mają unikalną specyfikę działalności, która może wpływać chociażby na rodzaj zbieranych danych osobowych czy zasady korzystania z usług i zakres odpowiedzialności startupu.
Stąd też, znaleziony online wzór regulaminu dla nowych firm technologicznych (czy jakiejkolwiek innej firmy) może nie tylko nie spełniać wymogów prawnych, ale również będzie pozbawiony spersonalizowanego podejścia do użytkowników.
Pamiętajmy, że tworzenie polityki prywatności i regulaminu usługi dla nowych przedsiębiorstw może zwiększyć ich atrakcyjność w oczach inwestorów oraz potencjalnych partnerów biznesowych. Posiadanie solidnych i zgodnych z prawem dokumentów regulacyjnych może wpłynąć pozytywnie na decyzje dotyczące współpracy czy inwestycji w taką firmę.
Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Prawna Warszawa
Zakładanie startupu technologicznego jest ekscytującą podróżą, która wymaga dokładnego planowania i zrozumienia kluczowych etapów. Dzięki temu artykułowi odkryjesz, jak krok po kroku stworzyć własną firmę technologiczną, zwracając uwagę na wymagane dokumenty, sposoby minimalizacji kapitału początkowego oraz jak unikać typowych błędów. Ponadto, omówimy możliwe ulgi podatkowe dla nowych przedsiębiorstw.Poznaj naszą ofertę: obsługa prawna dla startupów
Zakładanie własnego startupu technologicznego jest wyzwaniem, ale także szansą na realizację swoich ambicji biznesowych. Kluczem do sukcesu jest dobrze przemyślany plan, zrozumienie potrzeb rynku.
W dynamicznym świecie start-upów umowa wspólników znana również jako umowa założycielska – Founders Agreement, staje się kluczowym dokumentem, który zabezpiecza przyszłość i stabilność przedsiębiorstwa. Jest to umowa, która nie tylko definiuje zasady współpracy między założycielami, ale również ustanawia fundamenty zarządzania i rozwoju firmy.
Różnorodność projektów technologicznych wymaga elastyczności w zakresie prawnego zabezpieczenia współpracy między założycielami. Stąd pojawiają się dwa główne typy założycielskich umów w startupie: pre-formation agreement, zawierana przed formalnym zawiązaniem spółki, oraz shareholders agreement, ustalana już po jej utworzeniu. Umowę wspólników należy dostosować do specyfiki startupu, biorąc pod uwagę branżę, w której działa firma, jej rozmiar, cel i strategię rozwoju, a także indywidualne ustalenia i oczekiwania wspólników.
Proces tworzenia umowy o współpracy w startupie powinien być przemyślany i uwzględniać potencjalny rozwój przedsiębiorstwa. To tutaj pojawia się konieczność skorzystania z profesjonalnej obsługi prawnej startupów, która zapewni, że wszystkie kluczowe elementy są odpowiednio zabezpieczone i zgodne z obowiązującymi przepisami. Przy zakładaniu spółki z o.o., zaleca się, aby umowa założycielska była podpisana w formie aktu notarialnego. Pomimo że wielu założycieli i prawników może wybrać zwykłą formę pisemną, notarialne poświadczenie podpisów oferuje znaczne korzyści. Umożliwia to skuteczne zarządzanie udziałami oraz zapewnia większą pewność prawną, co jest kluczowe w kontekście przyszłych transakcji czy potencjalnych sporów.
Z dumą informujemy, że kancelaria prawna Lawmore została wyróżniona w zakresie doradztwa prawnego przy transakcjach VC w regionie Europy Środkowo-Wschodniej.Pitchbook opublikował raporty zgodnie z którymi nasza kancelaria przy uwzględnieniu 13 transakcji w rankingu za 2023 zajęła 3 miejsce w regionie CEE.To dla nas duże wyróżnienie – serdecznie dziękujemy wszystkim naszym Klientom za dotychczasowe zaufanie.
Umowy i dokumentacja stanowią kręgosłup prawny każdej nowoczesnej firmy technologicznej, zapewniając jej stabilność, bezpieczeństwo i klarowność zasad. Oto kluczowe aspekty, które każdy startup powinien rozważyć.
Poznaj ofertę: obsługa prawna startupów
Dostosowane do specyfiki startupu wzory umów są nieocenionym narzędziem, które pomaga uniknąć wielu problemów prawnych. Od umów z klientami, przez umowy o współpracy, po umowy o zachowaniu poufności (NDA) - każda z nich powinna być starannie opracowana, aby odpowiadać na unikatowe potrzeby i ryzyka związane z działalnością nowoczesnej firmy technologicznej. Można skorzystać z darmowych wzorów umów, które mogą być dobrym punktem wyjścia, ale zawsze powinny być dostosowane do specyfiki Twojego startupu i zweryfikowane przez specjalistę prawnego.
Sporządzanie skutecznej dokumentacji jest kluczowe dla stabilności i wzrostu nowych firm technologicznych. Oto zwięzłe podsumowanie najważniejszych elementów:
Kluczowym dokumentem dla każdego startupu jest umowa wspólników, która reguluje zasady współpracy, podział zysków, zarządzanie oraz ewentualne wyjście wspólników z firmy. Zapewnia ona stabilność i przewidywalność, co jest szczególnie ważne w dynamicznie zmieniającym się świecie technologii.
Przeczytaj również: wybór odpowiedniej formy prawnej startupu
W dobie cyfrowej, polityka prywatności nie jest już tylko wymogiem prawnym, ale również elementem budowania zaufania z klientami. Każdy startup, który przetwarza dane osobowe, musi posiadać jasną, zrozumiałą i dostępną politykę prywatności, zgodną z obowiązującymi przepisami o ochronie danych osobowych.
Opracowanie i wdrożenie procedur dokumentacyjnych jest istotne dla utrzymania porządku, efektywności i zgodności z przepisami prawnymi. Systematyczne przechowywanie dokumentów, ich klasyfikacja oraz odpowiednie procedury dostępu i archiwizacji to podstawa dobrze zarządzanej firmy.
🔴 15 lutego 2024 roku wejdą w życie zmiany w warunkach użytkowania usług OpenAI.Poza tym, że nowe termsy mają bardziej przyjazny ton i wydają się być bardziej przejrzyste to poniżej przedstawiamy inne (wybrane) zmiany:✔wprowadzenie osobnych biznesowych warunków użytkowania, tj. dla firm i deweloperów (czyli sekcje dot. ChatGPT Enterprise i interfejsów API),✔zmiana dostawcy usług – w odniesieniu do usług takich jak chatGPT świadczonych dla mieszkańców EOG i Szwajcarii - na irlandzką spółkę (Open AI Ireland Limited),✔większą uwagę poświęcono sposobie korzystania z usług przez użytkowników, w tym z outputu, np. nietraktowanie outputu jako substytucji dla profesjonalnych porad (vide przypadki „wydawania” diagnoz etc.), zakaz wykorzystywania outputu dot. danej osoby do celów, które mogłyby mieć wpływ prawny lub materialny na tę osobę, np. podejmowanie decyzji kredytowych, edukacyjnych, zatrudnienia, mieszkaniowych, ubezpieczeniowych, prawnych, medycznych lub innych ważnych decyzji na jej temat,✔ograniczono obowiązywanie postanowienia dot. zabezpieczenia OpenAI (i podmiotów stowarzyszonych) przed kosztami, stratami etc. związanymi z korzystaniem z ich usług – wyłącznie do firm i organizacji (wcześniej również pozostali użytkownicy „składali” tego rodzaju zapewnienie w ramach termsów, co zresztą jest też praktyką u innych, dużych dostawców usług),✔ w zabronionych działaniach dodano m.in. zakaz modyfikowania, kopiowania, wypożyczania lub dystrybucji jakichkolwiek z ich usług, co może po części budzić wątpliwości w zakresie komercyjnego korzystania, przy czym zakaz ten, też jest wymieniony jako jeden z przykładów wykorzystywania usług do działań nielegalnych, szkodliwych lub stanowiących nadużycie i też ostatecznie w tym kierunku powinien być interpretowany,✔w nowych termsach nie ma postanowienia o możliwości korzystania z contentu (czyli inputu i outputu) w komercyjnych celach, ale też być może gdzieś zostało „zaszyte” w dodatkowej dokumentacji.
Dodatkowo, należy zapoznać się także z dodatkową dokumentacją w postaci chociażby nowych warunków biznesowych czy zaktualizowaną polityką prywatności.Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Prawna Warszawa
Rozważając różne formy prawne, startupy często kierują się możliwościami finansowania i potencjalną łatwością przyciągania inwestycji. Spółki kapitałowe, takie jak spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) i spółki akcyjnej (S.A.), są popularnym wyborem ze względu na ich struktury, które ograniczają osobistą odpowiedzialność wspólników i ułatwiają zdobywanie kapitału zewnętrznego. Natomiast PSA (prosta spółka akcyjna) wybierana jest często przez założycieli, którzy od początku chcą wdrożyć program motywacyjny dla grupy swoich pracowników (ESOP).Poznaj naszą ofertę: obsługa prawna dla startupów
Rozważając opcje, warto wziąć pod uwagę Rodzaje struktur prawnych dla nowych firm technologicznych. Porównanie spółki z o.o., spółki akcyjnej i jednoosobowej działalności gospodarczej dla startupu może dać jasny obraz, który z nich najlepiej odpowiada na potrzeby nowego przedsięwzięcia. Kryteria wyboru formy prawnej dla nowej firmy nie powinny opierać się wyłącznie na kosztach czy złożoności, ale również na perspektywie wzrostu i sposobie finansowania.
Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (sp. z o.o.) jest często wybierana przez startupy ze względu na jej mniejsze wymagania formalne i niższe koszty operacyjne, co czyni ją idealną dla firm na początkowym etapie rozwoju.
Spółka akcyjna (S.A.), choć bardziej skomplikowana i kosztowna w utrzymaniu, może być korzystna dla startupów planujących intensywny rozwój i poszukujących większych inwestycji, w tym wejścia na giełdę.
Prosta Spółka Akcyjna (PSA) to nowatorska forma prawna, łącząca cechy sp. z o.o. i S.A., mająca na celu ułatwienie startupom pozyskiwania kapitału. Charakteryzuje się ona mniejszymi wymogami kapitałowymi i większą elastycznością, co sprawia, że jest atrakcyjna dla nowych, dynamicznie rozwijających się przedsiębiorstw, szczególnie w kontekście wdrażania programów motywacyjnych typu ESOP.
Choć spółki kapitałowe dominują w środowisku startupowym, inne formy działalności, takie jak jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółki osobowe, mogą być rozważane w zależności od indywidualnych potrzeb i strategii firmy. Ważne jest, aby pamiętać, że te formy mogą nie oferować takich samych korzyści w zakresie pozyskiwania finansowania i ochrony prawnej.Decyzja o formie prawnej w czasie rejestracji startupu ma długofalowe implikacje dla jego struktury, finansowania i możliwości rozwoju. Założyciele powinni dokładnie przeanalizować dostępne opcje, biorąc pod uwagę przyszłe cele biznesowe, potrzeby finansowe i preferowany poziom kontroli nad firmą. Odpowiedni wybór formy prawnej jest fundamentem dla stabilnego wzrostu i sukcesu startupu na konkurencyjnym rynku.
Rozpoczęcie działalności startupowej wymaga dobrze zorganizowanego planu. Proces zakładania obejmuje: przeprowadzenie analizy rynku, opracowanie strategii biznesowej, pozyskanie funduszy, zbudowanie zespołu i rozwój produktu. Poznaj naszą ofertę: obsługa prawna dla startupów
Możliwe jest uruchomienie startupu przy niskim budżecie, szczególnie w sektorze technologicznym, gdzie kluczowe są innowacyjne pomysły i oprogramowanie. Koncentracja na minimalnie żywotnym produkcie (MVP) umożliwia weryfikację koncepcji bez dużych wydatków początkowych. Do opcji finansowania należą akceleratory biznesowe, inwestorzy indywidualni oraz finansowanie społecznościowe.
Startupy często napotykają podobne przeszkody: niewystarczające badanie rynku, niejasny model biznesowy, niedocenienie potrzebnego kapitału czy zbyt szybkie rozszerzanie działalności. Istotne jest, aby pozostać otwartym na uczenie się z błędów i gotowym na modyfikację planu w odpowiedzi na zmieniające się warunki.
Rozwój firmy nie jest możliwy bez odpowiedniego finansowania i know-how. Tam, gdzie tradycyjne narzędzia okazują się niewystarczające, konieczne są rozwiązania szyte na miarę. Jeżeli innowacyjna spółka kapitałowa (start-up) szuka inwestora, może skorzystać z pośrednictwa funduszu Venture Capital. W kontekście ulg podatkowych warto przyjrzeć się m.in.
Rejestrując startup technologiczny w Polsce, warto również mieć na uwadze możliwe ulgi podatkowe lub programy wspierające innowacyjność, które mogą pomóc w rozwoju nowej firmy. Zawsze warto skonsultować się z ekspertem, aby upewnić się, że wszystkie kroki są wykonane prawidłowo i zgodnie z obowiązującym prawem.
22 stycznia został uruchomiony Fundusz dla MŚP The Ideas Powered for Business realizowany przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO). Po raz kolejny będzie można otrzymać refundację części opłat urzędowych związanych ze zgłoszeniami znaków towarowych, wzorów przemysłowych i wynalazków.
Zachęcamy do aplikowania, będzie można otrzymać następujące formy wsparcia:
Na etapie składania wniosku o refundację nie musicie Państwo deklarować co dokładnie będzie zgłaszane i gdzie. Otrzymaną pulę środków należy wykorzystać w terminie 2 miesięcy (jest możliwość przedłużenia o kolejne 2 miesiące). Z istotnych kwestii - nie jest to pomoc de minimis.
Zwracamy uwagę, że tak jak przy poprzednich naborach - budżet jest ograniczony wynosi 20 mln EUR. Wnioski są rozpatrywane według kolejności. Z programu mogą skorzystać również firmy, które otrzymały dofinansowanie w ubiegłych latach.
W momencie kiedy dostarczą nam Państwo niezbędne dokumenty, my jako pełnomocnicy składany odpowiedni wniosek o bon. Po otrzymaniu decyzji zgłaszamy znak towarowy, wzór lub wynalazek. Po opłaceniu wniosku, wnioskujemy o zwrot środków, który w przeciągu 30 dni pojawi się na koncie.
Sprawdź naszą Kancelarię Prawną Warszawa. Chętnie odpowiemy na wszystkie pytania – zapraszamy do kontaktu.
🚫 Argument branży AI o fair use upadnie?W minionym tygodniu Sąd Najwyższy USA wydał orzeczenie w sprawie pomiędzy Fundacją Andy Warhol for the Visual Arts a fotografką Lynn Goldsmith. Wydane orzeczenie ma istotne orzeczenie w kwestii interpretacji amerykańskiej konstrukcji fair use (u nas najbardziej zbliżona instytucja, choć nietożsama – tzw. dozwolonego użytku, tłumaczona zwykle bardziej jako permitted use) oraz pośrednio – dla branży AI.
Tłem dla wydanego orzeczenia jest sprawa, w której to w latach 80-tych fotografka Lynn Goldsmith zrobiła zdjęcie Prince’a, a następnie magazyn Vanity Fair zakupił od niej licencję na jedną z tych fotografii. Magazyn zlecił Andy’emu Warholowi przygotowanie grafiki na podstawie tej fotografii, a fotografka otrzymała z tego tytułu stosowne wynagrodzenie.
Problem pojawił się w sytuacji, w której to artysta stworzył serię prac, m.in. pomarańczowy sitodruk fotografiii Prince’a (Orange Prince) umieszczony następnie na okładce Vanity Fair. Fotografka stwierdziła wówczas, że w tym przypadku doszło do naruszenia jej praw (nie otrzymała z tego tytułu jakiegokolwiek wynagrodzenia, opłata licencyjna została wprawdzie uiszczona, ale na rzecz Fundacji). Dlatego też, Fundacja wystąpiła do Sądu domagając się deklaratywnego orzeczenia, że do naruszenia nie doszło albo że było to w ramach fair use.
Wydane w maju orzeczenie Sądu Najwyższego podtrzymało wcześniejsze orzeczenie sądu apelacyjnego, w którym stwierdzono, że do naruszenia doszło. Sąd Najwyższy stwierdził m.in., że chociaż użycie utworu „transformacyjne” (twórcze, dodanie nowego znaczenia etc.) jest istotne, to nie jest decydujące. Co ważne, sąd uznał, że praca artysty była bezpośrednio konkurująca z pracą fotografki (stanowiła zamiennik), dodatkowo została na niego udzielona odpłatna licencja, a więc charakter wykorzystania był komercyjny.💡 Dlatego wydaje się, że czynnikiem decydującym było jedno z kryterium fair use, jakim jest cel i charakter wykorzystania utworu, a także kwestia konkurencyjności.⚖ Powyższe orzeczenie wydaje się może mieć obecnie wpływ przede wszystkim na firmy z branży AI, które dotychczas opierały swoje działania właśnie na fair use. Nie jest tajemnicą, że AI opiera się w dużej mierze na materiałach, które podlegają ochronie prawa autorskiego, a następnie na tej podstawie „tworzone” są nowe materiały.
Kryteria brane pod uwagę przy fair use, są jednak na tyle nieostre, że ich interpretacji może być wiele. Ale przy fair use to właśnie orzeczenia sądów kształtują takie interpretacje. Oczywiście czas pokaże na ile sądy w USA będą interpretowały orzeczenie rozszerzająco, a na ile stwierdzą, że niniejsza sprawa dotyczyła zupełnie innych, konkretnych faktów.
Thorium Space S.A., czołowy polski innowator w branży komunikacji satelitarnej, ogłosił znaczące poszerzenie współpracy z firmą Sivers Semiconductors. W ramach rozszerzonej umowy partnerskiej o wartości 2,9 mln USD, obie firmy skupią się na dalszym rozwoju i walidacji chipsetów, które zostały zaprojektowane podczas wstępnej fazy współpracy. Dzięki temu strategicznemu ruchowi Thorium Space będzie jedynym podmiotem oferującym te innowacyjne rozwiązania na rynku, a także współwłaścicielem praw intelektualnych (IP) wytworzonych w trakcie kooperacji. Miło nam poinformować, że prawnicy naszej kancelarii negocjowali warunki tej umowy w imieniu Thorium Space.
Jest to kluczowy etap przed planowanym uruchomieniem masowej produkcji mikrofalowych układów scalonych przez Thorium Space, co stanowi kontynuację i rozwinięcie dotychczasowej współpracy z Sivers Semiconductors. Nowe porozumienie umacnia podwaliny dla przyszłych, zaawansowanych projektów satelitarnych Thorium Space, obejmujących zarówno terminali naziemnych, jak i krytycznych układów dla nowej generacji satelitów telekomunikacyjnych LEO/MEO oraz GEO, z myślą o rynku europejskim.
Firma Thorium Space kontynuuje również prace nad polskim satelitą telekomunikacyjnym we współpracy z Europejską Agencją Kosmiczną (ESA), skupiając się na rozwijaniu nowej generacji satelitów telekomunikacyjnych na orbitę geostacjonarną (GEO). Te działania wpisują się w europejskie programy kosmiczne dotyczące bezpiecznej łączności satelitarnej – IRIS2 oraz Govsatcom, gdzie rozwiązania antenowe i układy scalone Thorium odegrają kluczową rolę.
Technologia opracowana wspólnie z Sivers Semiconductors jest kluczowym elementem zaawansowanych technologii i produktów kosmicznych Thorium Space. Otwiera ona jednocześnie firmie drogę do przekraczania granic technologicznych i budowania trwałych relacji biznesowych.
Miło nam poinformować, że po raz kolejny, nasza kancelaria wzięła udział w opracowaniu części prawnej raportu podsumowującego transakcje na polskim rynku venture capital (VC) w 2023 roku. Raport został opracowany przez PFR Ventures i fundusz inwestycyjny Inovo VC. W minionym roku, rynek VC w Polsce doświadczył zmniejszenia wartości inwestycji do poziomu 2,1 mld PLN, co odzwierciedla globalne wyzwania ekonomiczne, skutkując 42% spadkiem w porównaniu do roku poprzedniego. Analiza wykazała, że 399 firm otrzymało finansowanie przez polskie i zagraniczne fundusze na łączną sumę 466 mln, co zaowocowało 438 transakcjami.Wyjątkowym zdarzeniem na rynku było osiągnięcie przez ElevenLabs statusu jednorożca dzięki pozyskaniu około 74 mln EUR. Ta transakcja nie tylko podkreśla potencjał polskich startupów, ale również wskazuje na wzrost zainteresowania międzynarodowych funduszy takich jak Andreessen Horowitz i Sequoia Capital w polskim ekosystemie.Raport zwraca również uwagę na strukturę rynku, gdzie przeważały inwestycje zalążkowe (380 transakcji), a liczba rund serii A wzrosła o 27%. Zauważalny był jednak spadek w rundach serii B o 70%, co wskazuje na zmianę dynamiki inwestycyjnej. Średnia wartość transakcji zmalała z 1,4 mln euro w 2022 roku do 1 mln euro, co świadczy o obniżeniu wycen innowacyjnych przedsiębiorstw. Istotnym elementem analizy jest również rola funduszy PFR Ventures, które uczestniczyły w 137 z 438 transakcji, oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), z 148 transakcjami, co podkreśla ich znaczenie w sektorze seed. Obserwuje się także ciągłe zainteresowanie inwestycji w sektorze firm zajmujących się innowacjami w ochronie zdrowia, stanowiące 15,8% wszystkich transakcji, oraz dominację modelu SaaS.Raport uwypukla również wyzwania na rynku pracy dla startupów, gdzie 9 z 19 firm, które pozyskały najwięcej finansowania VC, zmniejszyło liczbę pracowników pełnoetatowych, mimo utrzymania się stabilnej łącznej liczby zatrudnionych.
SLA (z ang. Service Level Agreement) to umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Mamy z nią do czynienia głównie w branży IT, w przypadku usług hostingowych, chmurowych, ale także przy dostarczaniu oprogramowań dedykowanych, czyli tych “szytych na miarę”. O ile przypadku tych ostatnich możliwe zwykle są negocjacje jej warunków, o tyle przy dużych dostawcach warunki SLA często nie podlegają większym negocjacjom.
Od czego zacząć tworzenie lub negocjowanie umowy SLA?🔴 Fundamentalną kwestią jest określenie celu poziomu usług (tzw. SLO, z ang. Service-Level Objectives). W cały proces ustalania SLO powinny być zaangażowane osoby nie tylko takie jak prawnicy, ale również osoby posiadające wiedzę biznesową (co pozwala w szczególności ustalić wartość takiego oprogramowanie dla danej firmy) oraz wiedzę techniczną.🔴 Każdorazowo należy ustalić na ile istotne jest dane oprogramowanie i jego działanie dla organizacji zamawiającego. Należy jednak pamiętać, że uzgodnienie wskaźników na bardzo wysokim poziomie wiąże się z większymi kosztami, dlatego tak istotne jest określenie na ile w rzeczywistości odpowiadają one wymaganiom zamawiającego.🔴To, co zwykle określamy w SLA to: poziom dostępności usług, czasy reakcji, naprawy, procedury zgłaszania błędów, ich kategorie, raportowanie i sankcjonowanie. W kolejnych postach omówimy krótko właśnie poszczególne elementy takiej umowy.
Jeżeli jesteś aktywnym użytkownikiem lub użytkowniczką OpenAI API i tworzysz swój produkt wykorzystując ich API, zwróć uwagę jakich sformułowań możesz używać w komunikacji dotyczącej takiego produktu:✔ rodzaj współpracy – ponieważ OpenAI umożliwia także oficjalne partnerstwo, jeżeli nie jesteś oficjalnym partnerem nie możesz używać określeń odnoszących się do współpracy z OpenAI, wskazujących na partnerstwo etc. Dla przykładu:❌ niedozwolone: collaborated with OpenAI, worked with OpenAI, bulding with OpenAI.✔ kolejność – w pierwszej kolejności używasz nazwy albo swojej firmy albo swojego produktu, następnie „OpenAI” albo konkretny model. Dla przykładu:✅ dozwolone: XYZ powered by GPT-4/built/developed on GPT-4,niedozwolone: ChatGPT for XYZ, XYZ with GPT-4.✔ nazwa modelu – OpenAI zwraca uwagę na poprawne używanie nazwy modelu, z którego korzystasz (lub wersji z określonej daty). Niedozwolone jest też używanie modeli OpenAI lub „GPT” w nazwach produktów. Dla przykładu:✅ dozwolone: GPT-3/GPT-4, DALL·E API etc., zaś w przypadku konkretnych wersji np. GPT-4 Mar 14 version. W ogólnym odniesieniu do modeli OpenAI, wystarczy użycie np. powered by OpenAI,niedozwolone: XYZGPT, GPT4XYZ, Chat GPT.✔ wtyczki – w przypadku wtyczek, należy używać terminu wtyczka („plugin”), nazwa firmy powinna być jako pierwsza, a następnie OpenAI lub model. Dla przykładu:✅ dozwolone: XYZ plugin for ChatGPT, XYZ ChatGPT pluginniedozwolone: XYZ plugin for OpenAI, XYZ plugin compatible with ChatGPT etc.✔ content – w przypadku publikacji tekstów lub obrazów wygenerowanych przez model OpenAI generalnie ma obowiązku specjalnego oznaczania, jeżeli jednak zależy Ci na tym, to następujące przykłady zostały wskazane jako:✅ dozwolone: written with ChatGPT, caption written with ChatGPTniedozwolone: written by ChatGPT, image created by DALL·EOpenAI wskazuje, że proponowanych sformułowań możesz używać np. w materiałach promocyjnych dot. takiego produktu.Sprawdź nasze usługi: Kancelaria Prawna Warszawa
Z przyjemnością informujemy, że LAWMORE miało zaszczyt współpracować z PFR Ventures, Inovo VC oraz innymi prestiżowymi kancelariami prawnymi nad opracowaniem części prawnej raportu podsumowującego transakcje na polskim rynku venture capital (VC) w 2023 roku. W minionym roku, rynek VC w Polsce doświadczył zmniejszenia wartości inwestycji do poziomu 2,1 mld PLN, co odzwierciedla globalne wyzwania ekonomiczne, skutkując 42% spadkiem w porównaniu do roku poprzedniego. Analiza wykazała, że 399 firm otrzymało finansowanie przez polskie i zagraniczne fundusze na łączną sumę 466 mln, co zaowocowało 438 transakcjami.
Wyjątkowym zdarzeniem na rynku było osiągnięcie przez ElevenLabs statusu jednorożca dzięki pozyskaniu około 74 mln EUR. Ta transakcja nie tylko podkreśla potencjał polskich startupów, ale również wskazuje na wzrost zainteresowania międzynarodowych funduszy takich jak Andreessen Horowitz i Sequoia Capital w polskim ekosystemie.
Raport zwraca również uwagę na strukturę rynku, gdzie przeważały inwestycje zalążkowe (380 transakcji), a liczba rund serii A wzrosła o 27%. Zauważalny był jednak spadek w rundach serii B o 70%, co wskazuje na zmianę dynamiki inwestycyjnej. Średnia wartość transakcji zmalała z 1,4 mln euro w 2022 roku do 1 mln euro, co świadczy o obniżeniu wycen innowacyjnych przedsiębiorstw. Istotnym elementem analizy jest również rola funduszy PFR Ventures, które uczestniczyły w 137 z 438 transakcji, oraz Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR), z 148 transakcjami, co podkreśla ich znaczenie w sektorze seed. Obserwuje się także ciągłe zainteresowanie inwestycji w sektorze firm zajmujących się innowacjami w ochronie zdrowia, stanowiące 15,8% wszystkich transakcji, oraz dominację modelu SaaS.
Raport uwypukla również wyzwania na rynku pracy dla startupów, gdzie 9 z 19 firm, które pozyskały najwięcej finansowania VC, zmniejszyło liczbę pracowników pełnoetatowych, mimo utrzymania się stabilnej łącznej liczby zatrudnionych.
🔶 Allegro przegrało z Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) o znak towarowy "SMART!".
Allegro zgłosiło znak towarowy "SMART!" do EUIPO w 2021 r. Urząd odmówił rejestracji zgłoszonego znaku towarowego z powołaniem się na art. 7 ust. 1 lit. b) rozporządzenia 2017/1001, argumentując brak charakteru odróżniającego. Izba Odwoławcza EUIPO oddaliła odwołanie, zwracając uwagę, że znak "SMART!" nie posiada charakteru odróżniającego, ponieważ przekazuje pozytywny komunikat sugerujący, że towary/usługi są inteligentnym wyborem lub rozwiązaniem.
Allegro zwróciło się do Sądu z żądaniem unieważnienia decyzji EUIPO i pokrycia kosztów postępowania.
Generalnie całe postępowanie to oscylowanie wokół argumentacji, że słowo "smart" jest powszechnie używane do opisywania oprogramowania komputerowego i związanych z nim funkcji, sugerując, że znak towarowy jest postrzegany jako zachwalający, a nie odróżniający.
Sąd zauważył, że termin "smart" jest ogólnie rozumiany jako "inteligentny", podważając argument Allegro, że termin "intelligent software" jest bardziej powszechny na rynku. Zdaniem Sądu, oznaczenie "SMART!" jest postrzegane jako zwykły slogan reklamowy lub opis pozytywnych cech towarów/usług.❗ Czego warto się nauczyć na tej sprawie?Zrozumienie kryteriów odróżniających: Wyrok podkreśla wagę posiadania znaku towarowego z wyraźnym charakterem odróżniającym, co jest kluczowe dla przedsiębiorców pragnących zabezpieczyć swoje znaki handlowe.
Ryzyko związane z używaniem popularnych słów: Wyrok ilustruje ryzyko związane z wyborem popularnego lub opisowego terminu jako znaku towarowego, co może prowadzić do komplikacji prawnych.
Znaczenie analizy rynkowej: Sprawa pokazuje, że analiza rynkowa i zrozumienie powszechnego uznania terminów mogą być kluczowe przy podejmowaniu decyzji o rejestracji znaku towarowego.
✅ 31 lipca do konsultacji publicznych skierowano projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks cywilny oraz ustawy – Prawo własności przemysłowej. Projekt ten ma na celu dokonanie bardzo istotnej zmiany – wprowadzenie nowej umowy nazwanej – Umowy Franczyzy.
Do tej pory w Polsce nie istniała regulacja dotycząca tego typu relacji, a wszelkie umowy franczyzowe były zawierane w ramach swobody umów (były to tzw. umowy nienazwane).
Trwające prace legislacyjne mają doprowadzić do ustalenia jednoznacznych ram umów franczyzowych oraz zabezpieczyć interesy franczyzobiorców, jako zwykle słabszej strony umowy.
Zgodnie z założeniami projektu umowa franczyzy będzie wymagała zachowania formy dokumentowej pod rygorem nieważności, a jej przedmiotem będzie zobowiązanie franczyzodawcy do udostępnienia franczyzobiorcy do korzystania za wynagrodzeniem koncepcji lub techniki prowadzenia działalności gospodarczej oraz rzeczy lub praw służących wykonywaniu tej działalności (np. znaków towarowych, patentów, nazwy przedsiębiorstwa) oraz zobowiązanie franczyzobiorcy do prowadzenia działalności gospodarczej w ramach franczyzy.
Ponadto zgodnie z projektem:❎ nie mniej niż na 14 dni przed zawarciem umowy franczyzy franczyzodawca będzie musiał udostępnić franczyzobiorcy wzorzec umowy oraz dokument informacyjny (zawierający m.in. opis działalności franczyzobiorcy, liczbę zawartych umów franczyzy według stanu na koniec poprzedniego roku kalendarzowego, sposób ustalania wynagrodzenia franczyzodawcy, informację o szacunkowych wydatkach związanych z rozpoczęciem wykonywania umowy przez franczyzobiorcę, informację o karach umownych i sposobie ich obliczania, informację o ewentualnie istniejącym zakazie konkurencji);❎ jeśli nie dojdzie do przekazania dokumentu informacyjnego, franczyzobiorca będzie mógł wypowiedzieć umowę ze skutkiem natychmiastowym (przy zachowaniu 30 dniowego terminu od uzyskania wiedzy o danych okolicznościach oraz przypuszczeniu, że należyte poinformowanie franczyzobiorcy skutkowałoby nie zawarciem umowy franczyzy);❎ franczyzodawca co do zasady będzie ponosić odpowiedzialność za szkodę franczyzobiorcy powstałą w związku z przedstawieniem nierzetelnych lub nieprawdziwych informacji w dokumencie informacyjnym;❎ umowa franczyzy zawarta na czas nieokreślony będzie mogła być wypowiedziana przy zachowaniu terminów ustawowych (w przypadku franczyzobiorcy, na trzy miesiące naprzód, w przypadku franczyzodawcy, na sześć miesięcy naprzód).
Co istotne projekt, nijako przy okazji wprowadza bardzo istotną nowelizację PWP. Zmiana ma dotyczyć formy umowy licencyjnej – zastrzeżoną pod rygorem nieważności formę pisemną ma zastąpić forma dokumentowa.
Proponowane zmiany mają na celu zabezpieczenie interesów franczyzobiorców. Do uchwalenia nowelizacji jeszcze daleka droga, warto zatem śledzić ewentualne zmiany w projekcie oraz propozycje zgłaszane przez uczestników procesu legislacyjnego.