Keep abreast of changes in the law
Thank you!
Registration was successful.
Oops... your mail can't be sent!

Blogg

Select a category
Spas dikim! Your submission has been received!
Oops! Qualcosa ha insegnato il modulo.
hh24
No items found.

LAWMORE REPREZENTUJE HELPING HAND

Platforma wsparcia psychologicznego - Helping Hand, pozyskała w kolejnej rundzie inwestycyjnej finansowanie w wysokości ponad 3,9 mln zł. Podczas tego procesu działaliśmy na rzecz spółki.
Helping Hand to pierwsza w Polsce platforma, która oferuje kompleksowe i zindywidualizowane wsparcie psychologiczne. Jest wielofunkcyjna, lecz przy tym niezwykle prosta w użytkowaniu. Dzięki tej formule możliwe jest otrzymanie niezbędnej pomocy w dogodnym dla użytkownika czasie. Platforma zapewnia dostęp do doświadczonych i zweryfikowanych terapeutów, którzy są dostępni dla użytkowników platformy na specjalnym czacie, ponadto Helping Hand oferuje również tematyczne webinary, materiały wideo, czy bogatą bazę tekstów z poradami.

dane osobowe
No items found.

Ankieta RODO

Zgodność z RODO to nie tylko aspekt zewnętrzny – polityka prywatności czy zawarcie umów powierzenia. Część podmiotów, szczególnie pełniących rolę procesorów, niestety o tym zapomina, co doprowadza czasami do niemiłej niespodzianki.
Dlaczego? Obecnie standardem, szczególnie wśród międzynarodowych korporacji, jest to, że przed nawiązaniem współpracy z podmiotem, który będzie miał dostęp do danych osobowych, przeprowadzana jest ankieta dot. stosowanych standardów oraz zabezpieczeń.
O co zwykle pytają w takich ankietach:▶ Czy każdy pracownik lub współpracownik otrzymał upoważnienie do przetwarzania danych osobowych?▶ Czy osoby dopuszczone do przetwarzania zobowiązały się do zachowania w poufności danych osobowych?▶ Czy dochodzi do transferu danych poza EOG, a jeśli tak to jakie mechanizmy legalizujące transfer zostały zastosowane?▶ Czy przeprowadzana została analiza ryzyka, a jeśli było to wymagane, ocena skutków dla ochrony danych?▶ Czy prowadzony jest rejestr naruszeń i czy doszło do konieczności zawiadomienia PUODO o jakimś incydencie bezpieczeństwa?▶ Czy doszło do powołania IOD, a jeśli nie to czy zbadano kwestię konieczności jego powołania?▶ Jakie zabezpieczenia są stosowane w celu zapewnienie bezpieczeństwa oraz integralności przetwarzanych danych osobowych?Oczywiście można wskazać, że wszystko zostało wdrożone, nawet jeśli nie będzie to zgodne z prawdą. Tylko co w przypadku gdy kontrahent skorzysta ze swojego prawa wynikającego z art. 28 ust. 3 lit. h RODO i będzie chciał przeprowadzić audyt lub inspekcję?

explodedview
No items found.

LAWMORE REPREZENTUJE EXPLODEDVIEW - INWESTYCJA M.IN. SMOK VENTURES

ExplodedView to krakowski startup, który zamknął rundę pre-seed o wartości 280.000 dolarów. Inwestycja pochodzi od polsko-amerykańskiego funduszu — SMOK Ventures oraz polskiej firmy Untitled Kingdom, zajmującej się rozwojem produktów i oprogramowania, która dokonała wstępnego finansowania w tej rundzie. W tym procesie reprezentowaliśmy twórców startupu.
Firma powstała w 2020 roku, z inicjatywy Marcina Klimka i Rafała Guzika. Od tego czasu stopniowo rozwijana jest platforma dla twórców treści XR — wirtualnych influencerów. Platforma ta łączy narzędzia wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości, aby umożliwić stworzenie metaverse. Startup posiada również swoją aplikację — ExplodedView Studio, która umożliwia tworzenie filmów z awatarami stworzonymi przez użytkowników, jak również z niestandardowymi środowiskami.

omnipack
No items found.

OMNIPACK POZYSKAŁO FINANSOWANIE OD INWESTORÓW PRYWATNYCH

Spółka Omnipack pozyskała nowy kapitał od inwestorów prywatnych, który przeznaczy na dalszy rozwój i ekspansję zagraniczną. W tym procesie mieliśmy przyjemność doradzać na rzecz inwestorów prywatnych.
Omnipack został założony przez doświadczonych menedżerów z Polski, którzy od wielu lat są związani z budowaniem biznesów w branży logistycznej e-commerce. Swoją wiedzę w zakresie technologii i efektywnej akwizycji klientów wykorzystali do stworzenia międzynarodowej firmy, która świadczy usługę full-stack fulfillment, czyli pełną operacyjną obsługę wysyłek dla e-commerce. Założycielami firmy są: Tomasz Kasperski - Founder & Chief Executive Officer oraz Rafał Szcześniewski - Founder & Chief Logistics Officer.
Spółka oferuje magazynowanie, pakowanie, wysyłkę, zarządzanie zwrotami oraz szereg usług dodatkowych dla branży e-commerce w całej Europie.

wellbee
No items found.

LAWMORE REPREZENTUJE WELLBEE - INWESTYCJA FUNDUSZU WP2 INVESTMENTS

Z przyjemnością informujemy, że doradzaliśmy na rzecz WellBee - platformy zdrowia psychicznego, która pozyskała finansowanie w wysokości 3,5 mln zł od Funduszu WP2 Investments.
WellBee to blisko 150 wykwalifikowanych i zweryfikowanych ekspertów, dzięki którym użytkownicy mają dostęp nie tylko do bezpiecznego procesu psychoterapeutycznego, jak również do profesjonalnego coachingu, czy mentoringu oraz innych specjalistycznych świadczeń z zakresu zdrowia psychicznego.
Założycielami Wellbee są managerowie z dużym doświadczeniem w rozwijaniu produktów zmieniających rynek: Paweł Chrzan - który wcześniej kierował działem research and development w Booksy oraz Dariusz Milewski - strateg i analityk największych firm na rynku, np. PwC.

influencify
No items found.

LAWMORE DORADCĄ PRZY TRANSAKCJI LT CAPITAL W STARTUP INFLUENCIFY

Jest nam miło poinformować, że odpowiadaliśmy za kompleksową obsługę procesu inwestycyjnego, w ramach którego fundusz LT Capital zainwestował w spółkę Influencify. W tym procesie byliśmy odpowiedzialni za przygotowanie pełnej dokumentacji inwestycyjnej.
Influencify to firma programistyczna specjalizująca się w technologiach marketingowych skierowanych bezpośrednio do konsumentów. Korzystając z najnowszych technologii wizji komputerowej i AI – platforma ułatwia znalezienie dopasowanych do marki, autentycznych influencerów, a następnie łączy ich z odbiorcami pasującymi do celów danej kampanii.
Influencify jest europejską firmą o globalnych ambicjach. Spółka powstała w 2019 roku i w najbliższym czasie może stać się największym rynkiem influencer marketingu. Założycielami platformy są Hazem Klafla i Natalia Gujska (CEO spółki).

Moniti
No items found.

LAWMORE DORADCĄ MONITI - INWESTYCJA JR HOLDING

Miło nam poinformować o kolejnej transakcji, którą mieliśmy przyjemność obsługiwać. Aplikacja MONITI otrzymała finansowanie w wysokości 1,2 mln zł od JR Holding. W tym procesie reprezentowaliśmy startup.

Moniti to innowacyjne narzędzie, służące rejestracji czasu pracy i monitoringu pozycji GPS pracowników w czasie rzeczywistym, za pomocą aplikacji w telefonie pracownika. Łączy w sobie wszechstronność analizy danych i wygodę użytkowania. Znacząco ułatwia pracę działów HR i kierowników poprzez automatyzację, a także cyfryzację procesów zarządzania pracownikami firm - niezależnie od branży, czy wielkości.

Moniti, zgodnie z polityką BYOD (Bring Your Own Device), ma zachęcić pracowników do używania osobistych telefonów w celach służbowych. To jedyna aplikacja w telefonie pracownika, którą będzie używał do wykonywania swoich obowiązków. Za jej pomocą odnotuje swoją obecność, złoży wniosek o urlop oraz wykona powierzone mu zadania. Wszystko po to, aby nie tworzyć dodatkowych elektrośmieci, jak również nie utrzymywać drogiej infrastruktury wewnątrz firmy.

Foodsi
No items found.

LAWMORE REPREZENTUJE FOODSI - INWESTYCJA M.IN. FUNDUSZU COFOUNDER ZONE I SATUS STARTER

Startup Foodsi pozyskał 6 milionów złotych w rundzie seed. Finansowanie zapewniły m.in. fundusze CofounderZone i Satus Starter oraz aniołów biznesu – w tym Arkadiusza Krupicza i Piotra Czajkowskiego, założycieli Pyszne.pl, a także Marcina Celejwskiego, Piotra Markowskiego i Bartosza Ciołkowskiego. W tej transakcji reprezentowaliśmy startup.

Warto również zaznaczyć, że w ubiegłym roku Foodsi pozyskało 1,1 miliona złotych w rundzie finansowania, której przewodził fundusz AIP Seed i przy której również mieliśmy przyjemność doradzać. Dzięki temu spółka stworzyła aplikację, zwiększyła trzykrotnie liczba dostępnych lokali i ponad 2,6-krotnie liczbę użytkowników.

Foodsi jest startupem pomagającym w walce z marnowaniem żywności w duchu zero waste. Spółka stworzyła platformę, która pozwala lokalom gastronomicznym oraz sklepom sprzedawać nadwyżki jedzenia. Dzięki niej klienci mogą nabyć produkty, płacąc nawet 30 procent ceny wyjściowej. Natomiast lokale nie muszą wyrzucać niesprzedanych posiłków i zyskują dodatkowe źródło przychodów, a także zupełnie nowych klientów. Użytkownicy mogą wybierać spośród ofert ponad 3 tysięcy lokali w całej Polsce (m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu i Trójmieście) i zarezerwować w kilka sekund wybraną przez siebie paczkę. Ta będzie dostępna do odbioru tego samego lub kolejnego dnia przed zamknięciem lokalu. Zawartość paczki jest zawsze niespodzianką i zależy od obowiązującego menu, bądź regularnej sprzedaży w konkretnym punkcie.

Partnerami Foodsi są restauracje, piekarnie, cukiernie, kawiarnie oraz sklepy spożywcze. Wśród nich znajdują się znane w Polsce marki, np. Salad Story, Pasibus, Piekarnie Oskroba, restauracje Olimp, czy Koku Sushi. Co ciekawe - w Foodsi uratować można nie tylko jedzenie. Istnieje także możliwość - specjalnie dla właścicieli zwierząt - przygotowania paczki z karmą dla ich pupili. Oferta aplikacji poszerzyła się również o kwiaciarnie, sklepy z roślinami doniczkowymi oraz kosmetykami.

Pozyskane w tym procesie środki, pozwolą spółce zwiększyć zasięg w Polsce, a następnie przygotować się do ekspansji zagranicznej.

Sprawdź również:obsługa prawna startupów

e-commerce
No items found.

Dlaczego startupy powinny znać dyrektywę Omnibus

Piątek po Dniu Dziękczynienia - początek sezonu zakupów przed Bożym Narodzeniem w USA. Od początku XXI wieku zwyczaj ten jest jednak propagowany, z powodów komercyjnych, w coraz większej liczbie innych krajów. Black Week to wyczekiwany przez wiele osób tydzień wyprzedaży produktów. Zbiega się on z czasem zakupów, których dokonujemy przed świętami, natomiast kulminacyjny moment przypada na piątek określany jako Black Friday.Kiedy zatem może pojawić się lepsza okazja na „złapanie okazji”, czyli dokonanie zakupu produktu po obniżonej cenie - jeśli nie w ten piątek? Jednym z problemów dostrzeganych przez Unię Europejską było stopniowe podwyższanie cen przez sklepy internetowe, aby następnie przed Black Friday lub świętami, zastosować strategię wysokich rabatów. Jednak cena ta była często wyższa od ceny wyjściowej. Przed okazyjnymi sztuczkami konsumentów ma ochronić unijna dyrektywa Omnibus. Polska ustawa implementująca dyrektywę została niedawno przekazana do podpisu Prezydenta i ma wejść w życie 1 stycznia 2023 r. W związku z tym dopiero przyszłoroczny Black Friday będzie objęty ochroną unijnych przepisów.Zazwyczaj celem jakichkolwiek zmian w prawie e-commerce jest jeszcze większa ochrona konsumentów. W tym przypadku również nie mogło być inaczej. Proponowane zmiany mają dotyczyć bowiem aż sześciu ustaw:

  • Ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta,
  • Ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne,
  • Ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
  • Ustawy z dnia 9 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług,
  • Ustawy z dnia 16 lutego 2007 r. o ochronie konkurencji i konsumentów,
  • Ustawy z dnia 20 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń.

Jaką ochronę konsumentów przewiduje Omnibus?

1. Czy mam do czynienia z przedsiębiorcą?Nowe regulacje zobowiązują podmioty prowadzące internetowe platformy handlowe do informowania konsumentów o tym, czy sprzedający oferujący towary, usługi lub treści cyfrowe jest przedsiębiorcą czy też nie. Chodzi o to, aby w przypadku gdy osoba trzecia oferująca towary lub usługi nie jest przedsiębiorcą konsument otrzymał informację że w związku z zawieraną umową nie będzie mógł skorzystać z przewidzianych prawem uprawnień konsumenckich. Co więcej, konsumenci powinni być informowani o tym, w jaki sposób obowiązki związane z umową sprzedaży są podzielone między sprzedających a dostawców internetowych platform handlowych.Informacje te należy przedstawić w sposób jasny i zrozumiały na platformie. Ich zadaniem jest wyrównanie „nierównowagi” informacyjnej, która mogłaby powstać pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem oraz dostarczenie konsumentowi wszelkich niezbędnych informacji jeszcze przed samym zawarciem umowy.2. Omnibus a platformy internetoweDyrektywa przewiduje zmiany dla dostawców platform internetowych (np. Allegro). Powstała legalna definicja takiej platformy rozumiana jako:INTERNETOWA PLATFORMA HANDLOWA – usługa korzystająca z oprogramowania - w tym strony internetowej, części strony internetowej lub aplikacji, -obsługiwanego przez przedsiębiorcę lub w jego imieniu, która umożliwia w jej ramach:

  1. zawieranie konsumentom umów na odległość z innymi przedsiębiorcami lub
  2. zawieranie umów na odległość z innymi osobami fizycznymi niebędącymi przedsiębiorcami przez inne osoby fizyczne niebędące przedsiębiorcami.

3. Zawieranie umów poza lokalem przedsiębiorstwaWprowadzono również dodatkowe przepisy eliminujące ryzyko nieuczciwych praktyk rynkowych podczas zawierania przez konsumentów umów poza lokalem przedsiębiorstwa. Należy w tym miejscu wspomnieć o:

  • zakazie zawierania umów o świadczenie usług finansowych podczas pokazu(w przypadku zawarcia takiej umowy - będzie nieważna z mocy prawa);
  • prawie do odstąpienia od umowy o świadczenie usług zdrowotnych zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa;
  • zakazie przyjmowania płatności przed upływem terminu do odstąpienia od umowy, który wynosi 14 dni, w odniesieniu do niektórych umów zawieranych poza lokalem, tj. w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo podczas nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, albo pokazu.

4. Usługa cyfrowa, a treść cyfrowaW związku z nowelizacją zwrócono również uwagę na kwestię rozróżnienia usługi cyfrowej od treści cyfrowej. Usługami cyfrowymi nazywamy m.in. edycję tekstów lub gry oferowane w chmurze, usługi wymiany treści wideo i audio oraz inne usługi przechowywania plików online.Natomiast o treściach cyfrowych, niedostarczanych na nośniku materialnym, mówimy w sytuacji pojedynczej dostawy określonego fragmentu lub fragmentów treści cyfrowych, przykładowo plików wideo lub plików muzycznych.Powyższe wyodrębnienie jest szczególnie istotne w kontekście ww. prawa do odstąpienia od umowy. Z prawa do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od dnia jej zawarcia można skorzystać w przypadku umów o dostarczanie usług cyfrowych, natomiast gdyby chodziło o treści cyfrowe, konsument - co do zasady - nie ma prawa do odstąpienia od umowy.5. Historia cen w przypadku wprowadzenia obniżekOd pewnego czasu konsumenci, odwiedzając sklepy, mogą spotkać się z różnymi sposobami prezentowania cen promocyjnych. Najczęściej jest to cena promocyjna i obok tej ceny, pisana mniejszą czcionką i przekreślona - cena poprzednia.W związku z promocyjnymi cenami, w Dyrektywie Omnibus pojawił się „słynny” art. 2, w którym do dyrektywy 98/6/WE (w sprawie ochrony konsumenta przez podawanie cen produktów oferowanych konsumentom) dodano art. 6a. Wymaga on wskazania - obok ceny promocyjnej, najniższej ceny towaru z okresu co najmniej 30 dni przed wprowadzeniem obniżki ceny.

  • Odnosząc się do towarów, które są oferowane do sprzedaży krócej niż 30 dni, obok informacji o obniżonej cenie, należy podać informację o najniższej cenie tego towaru lub usługi, która obowiązywała w okresie od dnia oferowania tego towaru do sprzedaży, do dnia wprowadzenia obniżki.
  • Natomiast w przypadku towarów, które ulegają szybkiemu zepsuciu lub z krótkim terminem przydatności nałożony został obowiązek podania informacji o obniżonej cenie oraz informacji o cenie sprzed pierwszego zastosowania obniżki.

Powyższe regulacje mają zastosowanie zarówno do sprzedaży stacjonarnej czy internetowej oraz reklam zawierających cenę reklamowanego towaru lub usługi.6. Transparentność opinii o produktachOpinie o produktach wpływają istotnie na decyzje konsumentów. Zdarza się, że przedsiębiorcy tworzą opinie samodzielnie lub zlecają napisanie opinii dopasowanych do ich potrzeb sprzedażowych. Skutkiem tego jest sytuacja, w której konsument nie może zweryfikować, czy opinie pochodzą od nabywców towarów.Zgodnie z projektem, w przypadku przedsiębiorcy, który umożliwia dostęp do opinii konsumentów o produktach, musi on umieścić informację o tym, w jaki sposób zapewnia, aby publikowane opinie pochodziły od jego rzeczywistych konsumentów. Ponadto powinien również wskazać, w jaki sposób zbiera opinie, czy publikuje wszystkie opinie czy tylko te pozytywne, oraz czy są to opinie sponsorowane. Jednym słowem najlepszym rozwiązaniem będzie umieszczenie informacji o tym w regulaminie.7. Plasowanie produktówZ transparentnością wiąże się nieodłącznie kryterium doboru towarów i w związku z tym dyrektywa wprowadziła obowiązki w zakresie plasowania produktów, czyli przyznawania im określonej widoczności podczas wyszukiwania przy sprzedaży internetowej (tj. pozycjonowanie wyników wyszukiwania).Przedsiębiorca, prowadzący sklep online lub platformę sprzedażową zobowiązany będzie ujawniać główne parametry decydujące o widoczności produktów przedstawianych konsumentowi w wynikach wyszukiwania, np. czy jest to jakość towarów, a może wspomniane wyżej oceny użytkowników.Skoro wyżej była mowa o regulaminach…

Transparentna polityka cenowa i informacyjna a konieczność wprowadzenia zmian w regulaminach w odniesieniu do startupów

Z uwagi na wprowadzenie nowych obowiązków informacyjnych w stosunku do konsumentów powstaje także konieczność dostosowania regulaminów na nadchodzące zmiany.W zdecydowanej większości przypadków projekty typu startup oferują swoim klientom innowacyjne produkty i usługi, które wcześniej były niedostępne na rynku. Często dochodzi zatem do sytuacji, w której prowadzona przez startupy działalność wykracza poza ramy istniejących dotychczas instytucji prawnych.Trudności w jednoznacznej ocenie prawnej określonego przedsięwzięcia powodują z kolei, że zidentyfikowanie przepisów, jakie mogą mieć do niego zastosowanie jest zabiegiem niezwykle wymagającym i złożonym. Kwestia ta nie powinna być jednak bagatelizowana przez założycieli startupu, bowiem niewłaściwe przygotowanie projektu pod kątem regulacyjnym i niewłaściwe określenie zapisów, np. w regulaminie usługi może w ostateczności skutkować nie tylko upadkiem startupu, ale także odpowiedzialnością prawną.

Pojawia się zatem pytanie, kiedy startup potrzebuje regulaminu?

Regulamin będzie niezbędny przy świadczeniu e-usługi lub prowadzeniu sprzedaży on-line. W praktyce prace nad regulaminem należy rozpocząć jeszcze przed uruchomieniem MVP (minimum viable product – czyli minimalnej wersji produktu, którą firma może wypuścić na rynek, żeby zdobyć pierwszych klientów i uzyskać od nich cenny feedback). W ten sposób można zweryfikować zgodność z prawem konkretnego modelu biznesowego. Czasem drobne zmiany mogą zaoszczędzić wygenerowanie dużej ilości problemów.

Co kryje się pod pojęciem e-usługi?

Jest to niemal każda usługa świadczona w Internecie, także ta bezpłatna – wykonywana na odległość, przy użyciu komunikacji elektronicznej, która polega na przekazaniu danych na indywidualne żądanie Użytkownika. Do e-usług należą, np.: aplikacja w modelu SaaS, konto użytkownika w serwisie internetowym, czy sprzedaż lub zapewnienie dostępu do treści cyfrowych.Jak można zauważyć – katalog e-usług jest dość obszerny, a powyżej zostało wymienione tylko kilka przykładów, stąd istotne są trzy kroki dla właścicieli startupów:

  • Aktualizacja ww. regulaminu

Regulamin powinien określać m.in. warunki świadczenia usługi, warunki zawierania i rozwiązywania umów czy tryb reklamacyjny. Dzięki regulaminowi można spełnić również inne obowiązki informacyjne.

  • Ochrona danych osobowych

Należy pamiętać o treści zgód, odpowiednich check-boxach, a jeżeli np. korzystamy z zewnętrznego hostingu – musimy podpisać również umowę powierzenia.

  • Zapoznanie się z nowymi obowiązkami względem konsumentów, wprowadzonymi przez Dyrektywę Omnibus

Niezwykle istotne jest przestrzeganie przepisów ustaw o prawach konsumenta i dostosowanie swoich platform, działających w ramach naszego startupu, do niedługo wchodzących w życie przepisów. Nakładają one szereg obowiązków m.in. te związane z prawem odstąpienia od umowy.

Podsumowanie

Opisane powyżej zmiany związane z nowelizacją wskazują również, kto ponosi koszty zwrotu niechcianego zakupu lub kto płaci za jego ewentualne uszkodzenia. Przedsiębiorca musi wyraźnie poinformować kupującego o powyższych kwestiach przy zawarciu umowy, gdyż zostaje wprowadzona zasada, że jeżeli przedsiębiorca nie poinformował o czymś konsumenta, to sam musi ponieść konsekwencje swojego zaniechania. Wobec tego, jeżeli klient nie dostanie informacji, że ponosi koszty wysyłki towaru – kosztami automatycznie obciążony zostaje sprzedawca.Przy wprowadzeniu nowych, korzystniejszych dla konsumentów przepisów, część sprzedawców może dostrzec wspomnianą na początku tego artykułu okazję. Mowa tu z pewnością nie o okazji związanej z Black Friday, ale ze zdobyciem nowych klientów, bowiem dzięki transparentnym i czytelnym regułom stosowanym przez przedsiębiorców wzrośnie świadomość konsumentów, że sprzedaż internetowa, wysyłkowa jest nie tylko bezpieczna, lecz także lepiej chroni interesy nabywcy niż zakupy w tradycyjnym sklepie.

instagram
Branża Kreatywna

Sprzedaż konta na Instagramie

Instagram jest platformą skupiającą około miliarda użytkowników z całego świata. Blisko pięćset milionów z nich, korzysta z tej aplikacji codziennie, a liczba ta nieustannie rośnie. Stąd nic dziwnego, że ilość reklam i ofert, które wyświetlają się po wpisaniu w wyszukiwarkę tytułu dzisiejszego artykułu, jest niezwykle duża. Chociaż regulamin Instagrama surowo zabrania użytkownikom: „buy, sell, or transfer any aspect of your account (including your username)”, konta są sprzedawane na aukcjach, w bezpośrednich wiadomościach na Instagramie, a nawet na dedykowanych rynkach internetowych na całym świecie.

Czy taka transakcja jest legalna?

Kiedy użytkownik rejestruje się na Instagramie, pierwsza klauzula w „Warunkach użytkowania” wskazuje, że właściciel konta ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszystkie działania na swoim koncie. Tym samym akceptuje również, że zgadza się nie przypisywać, licencjonować, przenosić ani sprzedawać swojego konta, nazwy użytkownika i obserwujących żadnej innej osobie. Dodatkowo - nikt, z wyjątkiem firm i osób, które mają uprawnienia do tworzenia kont na Instagramie dla swoich pracowników, nie ma uprawnień do tworzenia kont dla innych. Ponadto zasady Instagrama zabraniają także nabywania obserwujących, jak również używania botów lub aplikacji do wykonywania automatycznych operacji.Warto jednak zauważyć, pomimo że sprzedaż i kupno kont staje się coraz bardziej popularnym trendem, narusza to warunki korzystania z sieci społecznościowych. Konto na Instagramie, chociaż zostało przez nas założone, w rzeczywistości należy do twórców danej platformy. W związku z tym jakakolwiek sprzedaż, kupno czy korzystanie z loginów w celu komercyjnym jest zakazane.Należy podkreślić, że konto, które zostało wystawione na sprzedaż, może zostać zablokowane i potencjalnie za akt sprzedaży konta może grozić kara lub zawieszenie, jeżeli Instagram dotrze do sprzedawcy. Zatem w momencie, gdy rejestrujesz się na Instagramie, owszem - zgadzasz się nie sprzedawać swojego konta, a przeciwne zachowanie spowoduje ww. naruszenie warunków korzystania z usługi, lecz nie będzie to podlegać formie naruszenia prawa.

Dlaczego niektórzy decydują się na zakup konta?

  • Wielu internetowych twórców pragnie wykorzystać rozbudowane konta do reklamowania produktów i usług, jednocześnie chcąc zaoszczędzić swój czas. Zdecydowanie większą popularnością cieszą się produkty, których recenzja znajdzie się na koncie popularnego influencera, nie zaś osoby, która dopiero rozpoczyna swoją przygodę z Instagramem.
  • Niektórzy decydują się kupić konta na Instagramie wyłącznie w celu ich sprzedaży. Posiadając odpowiednią wiedzę o cenach w danej branży oraz konto, którego większość aktywnych użytkowników interesuje się daną tematyką, można w szybki i łatwy sposób zarobić.
  • Natomiast pozostali, np. agencje, wykorzystują profile na Instagramie do rozpowszechniania własnych informacji, uzyskiwania danych, przeprowadzania badań lub poszerzania grupy odbiorców.
dane osobowe
Dane Osobowe

RODO i transfer danych do USA

Wielkimi krokami nadchodzi 27 grudnia 2022 r., czyli dzień w którym zgodnie z Decyzją Wykonawczą Komisji (UE) 2021/914 upływa termin wprowadzenia nowych standardowych klauzul umownych do umów, na podstawie których dochodzi do przekazywania danych osobowych.Pojawia się zatem pytanie, czym są te standardowe klauzule umowne w nowej wersji i czy skorzystanie z nich zawsze będzie „załatwiać sprawę”?

Standardowe Klauzule Umowne

Standardowe klauzule umowne czyli Standard Contractual Clauses („SCC”) to nic innego jak wzorcowe postanowienia, które należy wprowadzić do umów na podstawie których dochodzi do transferu danych osobowych do państwa trzeciego (w przypadku gdy nie można zastosować innego rozwiązania wynikającego z RODO, zapewnianiającego bezpieczeństwo transferowanych danych oraz transparentność samego transferu).SCC określają obowiązki oraz prawa poszczególnych uczestników procesu przetwarzania danych i posiadają kilka wariantów, odnoszących się do różnych relacji, np. administrator – podmiot przetwarzający, czy podmiot przetwarzający – dalszy podmiot przetwarzający.Samo podpisanie odpowiednich klauzul umownych to jednak nie wszystko. Przestrzeganie tych postanowień to też zbyt mało. Jeśli dane państwo trzecie (czyli to do którego realizowany jest transfer) nie posiada w swojej legislacji przepisów zapewniających respektowania praw i wolności osób, których dane są transferowane, transfer musi być poprzedzony oceną skutków transferu danych. Ocena ta musi zawierać między innymi badanie lokalnych przepisów oraz gwarancji lub ograniczeń, które dzięki nim obowiązują oraz porównanie ich z tym co zapewnia RODO.Jeśli ocena okaże się negatywna, możliwości są trzy. Najprostsze (a może najtrudniejsze) jest nie dokonywanie transferu danych osobowych w ramach planowanej współpracy. Innym, często kosztownym sposobem, jest wdrożenie dodatkowych środków gwarantujących ochronę praw i wolności osób, których dane dotyczą, ostatecznie dane mogą też zostać zanonimizowane (chociaż nie zawsze jest to możliwe). Na końcu zostaje biznesowa decyzja o transferze danych pomimo niespełniania wymagań, co jest ryzykowne i może skończyć się nałożeniem kary pieniężnej.

Transfer danych do USA

Mając na uwadze sieć powiązań gospodarczych pomiędzy USA a państwami Unii Europejskiej, jeszcze kilka lat temu oczywistym było, że znaczna część danych osobowych obywateli UE trafiała na serwery znajdujące się w Stanach Zjednoczonych. Następowało to przede wszystkim w związku z korzystaniem z różnego rodzaju rozwiązań informatycznych dostarczanych przez firmy zza oceanu.Pomimo protestów niektórych organizacji wszystko odbywało się na podstawie tzw. Tarczy Prywatności (UE-U.S. Privacy Shield), w której uregulowana zasady przekazywania danych oraz standardy, które muszą być zachowane przy przetwarzaniu danych osobowych osób z obszaru EOG.Do czasu. Wydanie wyroku przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie Schrems II (C-311/18) oznaczało jedno – uznanie, że Tarcza Prywatności, a co za tym idzie ówcześnie obowiązujące standardowe klauzule umowne nie mogą służyć jako podstawa prawna do przekazywania danych osobowych do USA. Stworzyło to patową sytuację, w której stan prawny się z dnia na dzień, na co biznes nie był przygotowany.Komisja Europejska m.in. właśnie z tego powodu przyjęła nowe SCC – dokładne określenie obowiązków podmiotów uczestniczących w transferze danych, różne warianty uzależnione od rodzaju transferu i inne rozwiązania miały spowodować, że przekazywanie danych do USA będzie transparentne i zapewni bezpieczeństwo danych osobowych.Nie zdało się to na wiele – podstawą przyczyną uznania przez TSUE, że transfer danych osobowych do USA może być niezgodny z RODO było to, że służby wywiadowcze USA mają szeroki dostęp do danych osobowych, które są transferowane do Stanów Zjednoczonych. A przecież zmieniły się wyłącznie SCC, nie zaś amerykańskie przepisy dotyczące uprawnień wywiadu. Co za tym idzie nawet ich podpisanie z amerykańskim kontrahentem nie eliminowało zagrożeń, na które wskazał TSUE w swoim wyroku. Ponadto przed podpisaniem SCC powinno dojść do oceny skutków transferu dla ochrony danych osobowych (a ciężko wyobrazić sobie aby ocena ta była pozytywna, jeśli dostęp do danych osobowych mają agencje wywiadowcze).Mając na uwadze potrzeby biznesu wdrażano nowe zabezpieczenia informatyczne, szyfrowano dane. Wciąż jednak istniało (i istnieje) ryzyko zakwestionowania transferu danych do USA (również jeśli stosowano SCC).Niemniej jednak po 27 grudnia niewdrożenie nowych SCC będzie wiązało się z tym, że każdy transfer odbywający się na podstawie takich standardowych klauzul zostanie uznany za niezgodny z przepisami prawa, co będzie wiązało się z możliwością poniesienia dotkliwych konsekwencji przez podmiot, który przekazał dane poza EOG.

Idzie nowe

W związku z wyrokiem w sprawie Schrems II USA i UE podjęły rozmowy mające na celu opracowanie nowego rozwiązania umożliwiającego przekazywanie danych do USA bez naruszania powszechnie obowiązujących przepisów.Porozumienie ramowe w tej sprawie zostało podpisane przez USA i UE w marcu 2022 roku, zaś w październiku prezydent USA podpisał rozporządzenie wykonawcze zmieniające część przepisów dot. służb wywiadowczych, które przez TSUE były uważane za uniemożliwiające legalny transfer.Co to oznacza? Zapewne doprowadzi do podpisania porozumienia przez stronę unijną oraz wydania przez Komisję Europejską decyzji stwierdzającej odpowiedni stopień ochrony danych w USA, co skutkować będzie dużo mniejszym rygoryzmem przy transferze danych.Czy jest to pewne? Nie, dlatego, że w pierwszej kolejności przeprowadzone zostaną konsultacje z Europejską Radą Ochrony Danych, która oceni czy dokonane zmiany oraz propozycje zawarte w porozumieniu są wystarczające aby realnie zabezpieczyć dane osobowe, które z obszaru EOG trafiają do USA. Ponadto, Maximilian Schrems, inicjator szeregu postępowań dot. transferu danych do USA, już wskazał, że jego zdaniem zmiany w prawodawstwie amerykańskim są zbyt małe aby zapewnić bezpieczeństwo danych zgodnie z zasadami obowiązującymi w EOG.

algorytmy
Nowe Technologie i Branża IT

Patentowanie algorytmów i oprogramowania

Ponieważ często otrzymujemy pytania o to, czy w Unii Europejskiej (w tym w Polsce) możliwe jest patentowanie algorytmów lub oprogramowania, publikujemy przetłumaczone "Guidelines for Examination" Europejskiego Urzędu Patentowego, które zawierają ważne informacje w tym zakresie, w tym przykłady, jakie rozwiązania programistyczne są patentowalne. W treści znajdują się również linki do strony Europejskiego Urzędu Patentowego, na której znajdują się rozwinięcia niektórych wątków.

Metody matematyczne

Metody matematyczne odgrywają ważną rolę w rozwiązywaniu problemów technicznych we wszystkich dziedzinach technologii. Ich zdolność patentowa jest jednak wyłączona na mocy art. 52(2)(a) jeżeli zgłoszenie odnosi się do metody jako takiej (Art. 52(3)).
Wyłączenie obowiązuje w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy czysto abstrakcyjnej metody matematycznej i nie wymaga żadnych środków technicznych. Przykładowo, metoda wykonywania szybkiej transformacji Fouriera na danych zbiorczych, która nie określa wykorzystania środków technicznych, jest metodą matematyczną jako taką. Czysto abstrakcyjny obiekt lub koncepcja matematyczna, np. szczególny rodzaj obiektu geometrycznego lub grafu z węzłami i krawędziami, nie jest metodą, nie stanowi jednak wynalazku w rozumieniu art. 52(1), ponieważ nie ma charakteru technicznego.
Jeżeli zgłoszenie dotyczy metody wykorzystującej środki techniczne (np. komputer) lub urządzenia, jego przedmiot ma charakter techniczny jako całość i z tego względu jego zdolność patentowa nie jest wyłączona na mocy art. 52(2) i (3).
Zaledwie określenie technicznej natury danych lub parametrów metody matematycznej może samo w sobie nie być wystarczające, by zdefiniować wynalazek w rozumieniu art. 52(1). Nawet gdyby wynikająca metoda nie była uważana za czysto abstrakcyjną metodę matematyczną jako taką w rozumieniu art. 52(2)(a) i (3), może ona nadal wpisywać się w wyłączoną kategorię metod przeprowadzania procesów myślowych jako takich, jeżeli nie zakłada wykorzystania środków technicznych (art. 52(2)(c) i (3); patrz: GII, 3.5.1).
Po ustaleniu, że zdolność patentowa zgłaszanego przedmiotu jako całości nie jest wyłączona zgodnie z art. 52(2) i (3) i wobec tego przedmiot ten jest wynalazkiem w rozumieniu art. 52(1), zgłaszany przedmiot jest badany pod kątem innych wymogów zdolności patentowej, w szczególności nowości i poziomu wynalazczego (GI, 1).
Aby ocenić poziom wynalazczy, należy wziąć pod uwagę wszystkie cechy, które nadają wynalazkowi technicznego charakteru (GVII, 5.4). Jeżeli zgłaszany wynalazek oparty jest na metodzie matematycznej, ocenia się, czy metoda matematyczna ma znaczenie dla technicznego charakteru wynalazku.
Metoda matematyczna może mieć znaczenie dla technicznego charakteru wynalazku, tj. mieć wpływ na wywołanie skutku technicznego służącego jakiemuś przeznaczeniu technicznemu, poprzez jej zastosowanie w jakiejś dziedzinie technologii i/lub dostosowanie do określonej realizacji technicznej (T 2330/13). Kryteria oceny tych dwóch sytuacji wyjaśniono poniżej.

Realizacje techniczne

Oceniając znaczenie metody matematycznej dla technicznego charakteru wynalazku, należy wziąć pod uwagę, czy metoda, w kontekście wynalazku, wywołuje skutek techniczny służący jakiemuś przeznaczeniu technicznemu.
Przykłady wkładów technicznych metody matematycznej:–kontrolowanie określonego systemu lub procesu technicznego, np. aparatury rentgenowskiej lub procesu chłodzenia stali;–określanie na podstawie pomiarów wymaganej liczby przejść maszyny zagęszczającej w celu uzyskania pożądanej gęstości materiału;–poprawa lub analiza cyfrowego dźwięku, obrazu lub wideo, np. usuwanie szumu, wykrywanie osób na obrazie cyfrowym, szacowanie jakości przesyłanego cyfrowego sygnału audio;–oddzielanie źródeł w sygnałach mowy; rozpoznawanie mowy, np. mapowanie danych wejściowych wprowadzonych za pomocą mowy do danych wyjściowych w formie tekstowej;–kodowanie danych w celu niezawodnego i/lub efektywnego przesyłania lub przechowywania (i odpowiednie dekodowanie), np. kodowanie korekcji błędów danych do transmisji przez zaszumiony kanał, kompresja dźwięku, obrazu, wideo lub danych z czujników;–kodowanie/dekodowanie lub podpisywanie komunikatów elektronicznych; generowanie kluczy w systemie kryptograficznym RSA;–optymalizacja rozkładu obciążenia w sieci komputerowej;–określanie wydatku energetycznego podmiotu poprzez przetwarzanie danych uzyskanych z czujników fizjologicznych; wyprowadzanie temperatury ciała podmiotu z danych uzyskanych z detektora temperatury ucha;–dostarczanie przybliżonego genotypu na podstawie analizy próbek DNA, jak również jego przedziału ufności w celu ilościowego określenia jego wiarygodności;–dostarczanie diagnozy medycznej przez zautomatyzowany system przetwarzający pomiary fizjologiczne.
Przeznaczenie ogólne, takie jak „kontrolowanie systemu technicznego” nie wystarczy, by stanowić o charakterze technicznym metody matematycznej. Przeznaczenie techniczne musi być szczególne.
Ponadto sam fakt, że metoda matematyczna może służyć przeznaczeniu technicznemu, również nie jest wystarczający. Zgłoszenie ma być funkcjonalnie ograniczone do przeznaczenia technicznego, w sposób wyraźny lub domniemany. Można to osiągnąć, ustanawiając wystarczający związek pomiędzy przeznaczeniem technicznym i krokami metody matematycznej, na przykład poprzez określenie, w jaki sposób dane wejściowe i wyjściowe sekwencji kroków matematycznych odnoszą się do przeznaczenia technicznego, tworząc związek przyczynowy pomiędzy metodą matematyczną a skutkiem technicznym.
Określenie rodzaju danych wejściowych do metody matematycznej nie musi oznaczać, że metoda matematyczna ma znaczenie dla technicznego charakteru wynalazku (T 2035/11, T 1029/06, T 1161/04).
Jeżeli kroki metody matematycznej są wykorzystywane do wyprowadzania lub przewidywania stanu fizycznego istniejącego rzeczywistego przedmiotu z pomiarów właściwości fizycznych, jak w przypadku pomiarów pośrednich, kroki te stanowią wkład techniczny bez względu na sposób wykorzystania wyników.

Implementacje techniczne

Metoda matematyczna może również mieć znaczenie dla technicznego charakteru wynalazku niezależnie od zastosowania technicznego, gdy zgłoszenie dotyczy szczególnej realizacji technicznej metody matematycznej, a metoda matematyczna jest szczególnie dostosowana do tej realizacji w taki sposób, że jej projekt motywowany jest względami technicznymi wewnętrznego funkcjonowania systemu lub sieci komputerowej (T 1358/09, G 1/19). Może to mieć miejsce, jeżeli metoda matematyczna jest zaprojektowania tak, by wykorzystywać szczególne właściwości techniczne systemu technicznego, w którym jest wdrażana, by spowodować skutek techniczny, taki jak efektywne wykorzystanie pojemności pamięci komputera lub przepustowości sieci. Przykładowo, dostosowanie algorytmu redukcji wielomianowej w celu wykorzystania przesunięć rozmiaru słów dopasowanych do rozmiaru słów w sprzęcie komputerowym oparte jest na takich względach technicznych i może mieć znaczenie dla wywołania skutku technicznego – wydajnej implementacji sprzętowej wspomnianego algorytmu. Kolejnym przykładem jest przypisywanie wykonania kroków treningowych algorytmu uczenia maszynowego, które wymagają dużej ilości danych, na procesorze graficznym (GPU) oraz kroków przygotowawczych na standardowej jednostce centralnej (CPU), tak aby wykorzystać architekturę równoległą platformy obliczeniowej. Aby ta metoda matematyczna miała znaczenie dla technicznego charakteru, zgłoszenie powinno dotyczyć realizacji kroków na GPU i CPU.

Wydajność obliczeniowa

Jeżeli metoda matematyczna nie służy przeznaczeniu technicznemu, a zgłaszana implementacja techniczna nie wykracza poza ogólną implementację techniczną, metoda matematyczna nie ma znaczenia dla technicznego charakteru wynalazku. W takim przypadku nie wystarczy, że metoda matematyczna jest pod względem algorytmu bardziej skuteczna niż wcześniejsze metody matematyczne, by ustanowić skutek techniczny (patrz także: GII, 3.6).
Jeżeli jednak zostanie ustalone, że metoda matematyczna wywołuje skutek techniczny dzięki jej zastosowaniu w jakiejś dziedzinie technologii i/lub dostosowaniu do szczególnej realizacji technicznej, wydajność obliczeniową kroków wpływających na taki ustalony skutek techniczny należy uwzględnić przy ocenie stopnia wynalazczości. Przykładowe przypadki, gdzie poprawa wydajności obliczeniowej kwalifikuje się jako skutek techniczny – patrz: GII, 3.6.4.
Masz pytania? Napisz do nas: biuro@lawmore.pl

Stepapp
News

LAWMORE DORADCĄ STEPAPP - INWESTYCJA M.IN. SMOK VENTURES, LIVEKID I NETGURU-BIZNES

Jest nam niezwykle miło poinformować, że ponownie mieliśmy możliwość reprezentować startup Stepapp, który pozyskał 2,2 mln zł od inwestorów w kolejnej rundzie finansowania. Inwestorami tej rundy byli: SMOK VC, FREYA CAPITAL, Jakub Pawelski (LiveKid), Marcin Urbańczyk, Wiktor Schmidt (Netguru), Aleksandra Lazar, Mikołaj Czajkowski.

Dla przypomnienia: Stepapp umożliwia użytkownikom wybranie jednorazowego lub stałego sprzątania – model subskrypcyjny – z myciem okien, prasowaniem i odkurzaniem samochodu. Poza tym spółka współpracuje z firmami, w których usługi porządkowe od Stepapp stały się benefitem pracowniczym. Warto wskazać, że młodzi przedsiębiorcy produkują również środki czystości pod własną marką – Stepapp Home, co stanowi doskonałe uzupełnienie aplikacji mobilnej do zamawiania samego sprzątania. Pomysłodawcy biznesu chcą wprowadzić także opcję taniego uzupełnienia ich środków tak, aby ograniczyć zakup i produkcję plastiku, przyczyniając się tym samym do rozwoju podejścia „zero waste”.

Założyciele startupu planują przeznaczyć uzyskane podczas tej rundy środki na rozwój działalności w ramach sektora B2B oraz ekspansję na kolejne polskie miasta. Na liście potencjalnych kandydatów znajdują się m.in. Trójmiasto, Kraków oraz Wrocław. Firma analizuje aktualnie, jak kształtują się w tych miejscach możliwości współpracy w ramach modelu B2B, będącego priorytetem Stepappu przy wchodzeniu na nowe rynki.

Sprawdź również:obsługa prawna startupów

IMG_8988|Top 100 Women from VC|Top 100 Women from VC
News

PAULA PUL WYRÓŻNIONA W RANKINGU TOP 100 WOMEN FROM VC AND STARTUP ECOSYSTEM IN POLAND

Polska scena startupów i VC to jeden z najprężniej rozwijających się ekosystemów w całej Europie Środkowo-Wschodniej. Warto podkreślić, że od samego początku to właśnie kobiety stoją na czele jego rozwoju. Ranking Top 100 Women from VC and Startup Ecosystem in Poland przedstawia przedsiębiorczynie, odważne innowatorki, których pomysły, działania oraz biznesy współtworzą innowacyjnego ducha polskiego ekosystemu startupów.

Jedną z wyróżnionych kobiet została Paula Pul - Partner Zarządzający naszej Kancelarii.

Z przyjemnością informujemy również, że oprócz Pauli, w rankingu zostały wymienione kobiety, z którymi współpracujemy na co dzień m.in. Małgorzata Sitkowska (Amano), Katarzyna Klimek (Klub Aktywnych), czy Zofia Zochniak (Ubrania do Oddania).

Gratulujemy wszystkim Paniom i życzymy dalszych startupowych sukcesów!

InStreamly_zalozyciele-300x300
No items found.

LAWMORE DORADCĄ INSTREAMLY - INWESTYCJA DEUTSCHE TELEKOM HUBRAUM FUND GMBH

Z przyjemnością informujemy o kolejnej transakcji w inStreamly, którą przeprowadziliśmy. Ponad rok temu warszawski startup pozyskał 4,8 mln zł od PKO VC i dwóch zagranicznych funduszy Supernode Global i Colopl Next, a jeszcze wcześniej spółka pozyskała finansowanie od polskiego funduszu VC – SMOK Ventures. Natomiast dziś przekazujemy, że do grona inwestorów dołączył fundusz inwestycyjny DT hubraum Fund GmbH. W ramach partnerstwa firma będzie mogła rozwinąć się na rynkach zagranicznych oraz skorzystać z doświadczeń technologicznych innych spółek z portfolio funduszu. Warto podkreślić, że to pierwsza tego typu inwestycja hubraum Fund w polską spółkę.InStreamly to startup, który łączy microinfluencerów z markami w świecie streamingu i automatyzuje pozycjonowanie marki w streamie. Obecnie pozwala twórcom na monetyzowanie streamów w kanałach takich jak, np. Twitch, czy Youtube. W przeciwieństwie do rozwiązań oferowanych przez same platformy, czy w ramach umów sponsoringowych, z inStreamly streamerzy mogą zarabiać od samego początku, bez żadnych minimalnych progów wyświetleń, ilości widzów na streamie czy posiadanych subskrybentów. Firmy, które decydują się na partnerstwo z inStreamly mogą dzięki startupowi sięgnąć do tzw. długiego ogona, czyli tysięcy małych influencerów, którzy mają bardzo zaangażowane społeczności, ale zazwyczaj są pomijani w głównym nurcie współprac sponsorskich.
Współpraca z funduszem inwestycyjnym pozwoli inStreamly rozwijać się na nowych, międzynarodowych rynkach. Spółka planuje również powiększyć zespół (również sprzedażowy) oraz wykorzystać możliwości technologiczne grupy Deutsche Telekom w opracowaniu nowych, innowacyjnych pól działania.Sprawdź również:obsługa prawna startupów

EIT Health Investors Forum
No items found.

PARTNER NASZEJ KANCELARII - ALEKSANDRA MACIEJEWICZ EKSPERTEM PODCZAS EIT HEALTH INVESTORS’ FORUM

"We are looking for hockey stick growth among local start-ups. The pool is bigger every year” - wskazano podczas wydarzenia EIT Health Investors’ Forum w Warszawie, które odbyło się 17 listopada 2022 roku. Forum zostało zorganizowane przez Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, skupiając wiodące startupy i fundusze VC oraz dając niezwykłą okazję do nawiązania kontaktów, a także wymiany poglądów wśród osób pracujących na co dzień w ochronie zdrowia.

Dodatkowo miło jest poinformować, że jedną z osób występujących podczas panelu była Aleksandra Maciejewicz - Partner naszej Kancelarii, która miała przyjemność wypowiedzieć się na temat VBHC (Value Based Healthcare) i realiów jego wdrożenia w Polsce, w szczególności wśród startupów.

Eksperci omówili nowe modele świadczenia opieki zdrowotnej, zwrot kosztów za certyfikowane wyroby medyczne, scenariusze udostępniania danych dotyczących opieki zdrowotnej w UE oraz wdrożenie Europejskiej Przestrzeni Danych na temat Zdrowia (#EDHS). Innowatorzy zgłosili swoje pomysły, a inwestorzy uzyskali dostęp do innowacyjnych rozwiązań w ochronie zdrowia dzięki Wydziałowi Zarządzania UW przy wsparciu EIT Health.

Podczas forum poruszane były również m.in. poniższe tematy:

  • Technologii w medycynie, w szczególności sztucznej inteligencji jako wyrobu medycznego,
  • Patentowania i własności intelektualnej;
  • Badań prawnych startupów medycznych;
  • Terapeutycznych substancji psychodelicznych
  • Marketingu wyrobów medycznych i leków.

Więcej informacji o samym wydarzeniu można przeczytać na stronie: https://www.eithforumwarsaw.pl

blockchain
Nowe Technologie i Branża IT

Projekt blockchainowy a prawo – na co zwrócić uwagę?

Zakładając, że powyższy tytuł artykułu przyciągnie osoby niebędące zupełnymi laikami „blockchainowymi”, postaram się nakreślić bardziej praktyczne aspekty tworzenia takich projektów, pomijając wyjaśnianie podstawowych pojęć związanych z tym obszarem. Tak więc, blockchain a prawo - na co zwrócić uwagę?

Tokenizacja (wszystkiego)?

Obecnie pojęcie tokenizacji naprawdę może dotyczyć właściwie wszystkiego. Począwszy od dzieł sztuki, przez nieruchomości, kończąc na nabywaniu kawałków ciała celebrytów czy tokenizacji whisky (niedawny projekt „Beczki Palikota”).Tak optymistyczny scenariusz, pozwalający na tokenizację właściwe dowolnie wybranego aktywa, zachęca do tworzenia coraz to ciekawszych projektów.Przed przystąpieniem do realizacji projektu, w pierwszej kolejności warto „zmapować” przynajmniej podstawowe zagadnienia, które zapewne pojawią się przy większości z nich.

NFT

Odnoszę wrażenie, że kwestia NFT nadal jest nie do końca rozumiana również przez osoby, które poruszają się już po świecie blockchainowym (a więc mają już przynajmniej podstawową wiedzę z tym związaną). Brak zrozumienia idei NFT pojawia się na poziomie praw własności intelektualnej.Nabywam NFT, czyli mam prawa, ale właściwie do czego?Przykładowo, mamy klasyczny przypadek projektu, w ramach którego możemy uzyskać „na własność” np. dzieło sztuki. W świecie cyfrowym, w którym nabywam token jestem kolekcjonerem dzieł sztuki i „posiadam” unikatowe dzieło sztuki. Od strony prawnej trzeba to sprowadzić do ustalenia przynajmniej tego - jaki jest zakres praw posiadanych przez sprzedawcę NFT?Sprzedawcy NFT najczęściej nie są przecież jednocześnie twórcami treści NFT. Jeżeli nie jesteś twórcą to nie możesz również przenieść praw do tego na inny podmiot (czyli na nabywcę NFT). Sprzedawca NFT może być oczywiście także twórcą, jednak nie zmienia to tego, że nasz smart contract musiałby określać przeniesienie autorskich praw majątkowych na nabywcę NFT, w tym zasady przeniesienia jak chociażby określenie pól eksploatacji (czyli co jako nabywca będę mógł robić z takim NFT).Obecnie, na gruncie prawa polskiego nie byłoby to możliwe, zważywszy na to, że przeniesienie praw autorskich wymaga zawarcia formy pisemnej pod rygorem nieważności. O tym wszystkim możemy też mówić przy założeniu, że traktujemy nabywcę NFT jako potencjalnego właściciela majątkowych praw autorskich do treści NFT (utworu z nim powiązanego).Innymi słowy, w praktyce nabywamy własność danego egzemplarza (cyfrowego) utworu. Ale przecież przeniesienie własności egzemplarza utworu nie powoduje jeszcze przeniesienia do niego praw. To znaczy, nabywam egzemplarz, ale nie mam prawa do podejmowania działań na polach eksploatacji utworu, np. rozpowszechniania, w tym publicznego odtwarzania czy wprowadzania do obrotu.Dlatego też, NFT stanowi właściwie dowód nabycia egzemplarza danego utworu, z którym bez posiadania praw do samego utworu, nie mogę zbyt wiele zrobić. Z pewnością nabycie tokenu ma natomiast pewien wymiar kolekcjonerski.

Problematyka jurysdykcji w smart contractach

Już przy NFT widoczny jest problem jurysdykcji w smart contractach, przynajmniej co do formy przeniesienia praw autorskich. W Polsce wymaganą jest forma pisemna, ale przecież nie we wszystkich krajach będą obowiązywały tożsame przepisy w tym zakresie.Poza tym, z uwagi na to, że smart contract funkcjonuje na blockchainie, który jest rozproszoną i zdecentralizowaną siecią, wyzwaniem jest określenie właściwej jurysdykcji.Zatem, mając nawet możliwość ustalenia właściwej jurysdykcji dla smart contractu, należy pochylić się nad tym, co w ramach danej jurysdykcji może być w ogóle dopuszczalne:

  • czy możliwe jest przeniesienie praw do utworu, który dopiero ma powstać w przyszłości? Często jest to przecież związane z „obietnicą” praw do czegoś, co dopiero powstanie (piosenki, filmy czy wspomniane beczki whisky),
  • możliwość przypisania udziałów czy praw własności intelektualnej do utworu do wielu podmiotów, ewentualnie współwłasność,
  • spełnienie przesłanek skutecznego przeniesienia praw (minimalne wymagania umów w tym zakresie tj. możliwość określenie wynagrodzenia, określenie utworu, pól eksploatacji, zachowanie wspomnianej formy przeniesienia etc.)

Nadzór właściwego organu

W zależności od funkcji tokena (płatniczy, użytkowy, inwestycyjny, hybrydowy etc.) należy także zweryfikować czy nasza działalność byłaby objęta nadzorem właściwego organu (u nas Komisji Nadzoru Finansowego „KNF” lub innego – w zależności od jurysdykcji). W tym, czy w ogóle posiadamy uprawnienia do emisji wybranych tokenów, a co za tym idzie, z jakimi dalszymi obostrzeniami będzie się to wiązało.Warto zwrócić przy tym uwagę, że w przypadku wątpliwości dotyczących kwalifikacji prawnej działalności po stronie podmiotów wykorzystujących technologię rozporoszonych rejestrów do wydawania kryptoaktywów lub obrotu kryptoaktywami, Urząd KNF zachęca do możliwości skierowania zapytania do UKNF za pośrednictwem Programu Innovation Hub.

Odpowiedzialność twórcy projektu

Przystępując do tworzenia, a następnie realizacji projektu istotne jest ustalenie jaką odpowiedzialność będziemy ponosić, jak ją możemy modyfikować, w tym - to, co nas najbardziej interesuje – jak możemy ją ograniczyć.Oczywistym jest, że również na blockchainie dochodzi do różnego rodzaju naruszeń. A jeżeli już dochodzi do naruszenia to należy znaleźć podmiot odpowiedzialny za niedopełnienie określonych wymogów/zobowiązań.Dlatego, być może w przypadku tworzenia projektu blockchain i udostępniania w związku z tym platformy, warto rozważyć czy możliwe jest sprowadzenie naszej odpowiedzialności podobnej do odpowiedzialności np. hostingodawcy czy dostawca infrastrukty IT. Czyli podmiotu (który z założenia) nie posiada pozytywnej wiedzy o danych naruszających czyjeś prawa.Mianowicie, zgodnie z art. 14 ust. 1 Ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną:Nie ponosi odpowiedzialności za przechowywane dane ten, kto udostępniając zasoby systemu teleinformatycznego w celu przechowywania danych przez usługobiorcę nie wie o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności niezwłocznie uniemożliwi dostęp do tych danych. Na wyłączenie odpowiedzialności określonej powyżej, składa się również umożliwienie realizacji tzw. procedury notice & takedown, czyli umożliwienia zgłaszania bezprawnych treści.

Podsumowanie

Poza przedstawionymi powyżej zagadnieniami, oczywiście każdorazowo dochodzi szereg innych, które należy uwzględnić w zależności od zakresu i celu danego projektu. Z kolei jako potencjalny inwestor, nie należy przy tym zapominać o najważniejszym, czyli o bezpieczeństwie takich transakcji.

Piesotto
No items found.

LAWMORE REPREZENTUJE PIESOTTO - INWESTYCJA M.IN. WSPÓŁZAŁOŻYCIELA IAI

Startup Piesotto pozyskał finansowanie m.in. od Pawła Fornalskiego, współzałożyciela IAI (platformy IdoSell do tworzenia e-sklepów), początkowo zaś w spółkę uwierzył Krystian Stypuła – współzałożyciel Home.pl oraz fundusz Pomerangels. W tej transakcji reprezentowaliśmy Piesotto, obsługując dwie rundy tego procesu.

Piesotto zostało założone przez Karola Chmielewskiego i Bartka Drzewieckiego. Jest to pierwsza firma, która oferuje jakość human trade w misce naszych czworonogów, czyli dokładnie to, co sami spożywamy na talerzu. Warto jednak podkreślić, że posiłki Piesotto są odpowiednio zbilansowane, co oznacza, że zawierają inne podaże składników odżywczych, różniące się od zapotrzebowania dorosłego człowieka. Razem z dietetykami od żywienia zwierząt, startup stworzył catering dla psa gotowany w domowy sposób, z prawdziwych składników, bez dodatku konserwantów i ulepszaczy.

Spółka zaczęła szukać inwestorów na początku 2020 r., lecz na drodze stanęła jej pandemia koronawirusa. Jednak już w październiku udało się zamknąć pierwszą rundę i Piesotto otrzymało wtedy 1,2 miliona złotych od funduszu Pomerangels oraz czterech aniołów biznesu, m.in. Krystiana Stypuły, współzałożyciela Home.pl.

Sprawdź również: obsługa prawna startupów

Transakcje PFR
News

RAPORT PFR DOTYCZĄCY TRANSAKCJI NA POLSKIM RYNKU VC W Q3 2022

Dzięki współpracy PFR Ventures i Inovo Venture Partners został opracowany kwartalny raport, który podsumowuje transakcje na polskim rynku VC (venture capital) w Q3 2022. Nasza kancelaria miała przyjemność uczestniczyć w tworzeniu sekcji prawnej tego raportu.

Z danych wynika, że od czerwca do września 2022 przeprowadzono 127 transakcji, w które zaangażowane były 83 fundusze. Dostarczyły one do innowacyjnych polskich spółek 513 milionów złotych. To łączna wartość kapitału, jaki lokalne i zagraniczne fundusze zainwestowały w rodzime innowacyjne przedsiębiorstwa. Od początku tego roku do polskich startupów trafiło w sumie ponad 2,5 miliarda złotych. Tym samym, do przekroczenia rekordowej wartości finansowania z 2021 roku, brakuje jeszcze 1,1 miliarda złotych.

Historycznie nasz rynek odnotowywał takie poziomy kwartalnego finansowania już pięciokrotnie. Pozwala to wierzyć, że mimo niesprzyjających warunków ekonomicznych oraz geopolitycznych, polski ekosystem utrzyma trend wzrostowy. Duże zaangażowanie sektora publicznego niewątpliwie dodatkowo stabilizuje rynek. Jednocześnie kilkuletnia perspektywa zwrotu sprawia, że być może to właśnie dziś jest najlepszy moment na inwestycje w startupy.

Zachęcamy do szczegółowego zapoznania się z treścią raportu: https://pfrventures.pl/aktualnosci/transakcje-na-polskim-rynku-vc-w-q3-2022.html

PFR Ventures to spółka zarządzająca funduszami funduszy, które wspólnie z inwestorami prywatnymi, aniołami biznesu i korporacjami inwestuje w fundusze venture capital oraz private equity. Celem PFR Ventures jest zasilenie tym kapitałem innowacyjnych przedsiębiorstw na różnych etapach rozwoju. PFR Ventures posiada obecnie w swoim portfelu ponad 60 funduszy, które dokonały ponad 550 inwestycji.

Inovo VC to fundusz venture capital inwestujący w najbardziej ambitnych przedsiębiorców z Polski i Europy Środkowo-Wschodniej. Wspiera startupy na wczesnym etapie działalności, a także pomaga im budować globalne marki, jednocześnie stymulując rozwój lokalnego ekosystemu startupowego. W ciągu ostatnich 10 lat zainwestował w ponad 80 przedsiębiorców z 35 startupów, w tym m.in. w: Booksy, Infermedica, Spacelift, Tidio, czy Zowie oraz koinwestował z najlepszymi globalnymi funduszami VC, np. Insight Partners, a16z, Gradient Ventures, czy Tiger Global.

Demoboost
No items found.

LAWMORE DORADCĄ DEMOBOOST – INWESTYCJA 1.7 MLN EUR - BTOV ORAZ MOVENS CAPITAL

Demoboost otrzymało dofinansowanie w wysokości 1,7 miliona euro m.in. od BTOV Partners i Movens Capital oraz aniołów biznesu. W tej transakcji reprezentowaliśmy spółkę.

Demoboost to warszawski startup, założony przez Piotra Zesiuka (Prezes), Pawła Jaszczurowskiego (CEO), Kamila Smugę (CTO) & Annę Decroix (CMO). Pomaga firmom software’owym skutecznie wprowadzać na rynek, efektywnie sprzedawać i wdrażać ich produkty. Opracowane przez firmę rozwiązanie umożliwia tworzenie stabilnych wersji demonstracyjnych, bez potrzeby kodowania.

Coraz powszechniejsza digitalizacja procesów związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej przyczyniła się do powstania olbrzymiego zapotrzebowania na adresujące coraz to nowe potrzeby oprogramowanie. Już dziś szacuje się, że globalny rynek oprogramowania jako usługi (SaaS) jest wart 130 miliardów dolarów, a do 2028 roku urośnie do 717 miliardów dolarów. W związku z tym założyciele startupu zapowiadają, że zebrane środki przyspieszą globalną ekspansję platformy oraz dalsze rozwinięcie rozwiązania demonstracyjnego, podnoszącego istotnie efektywność i ROI procesów sprzedażowych w branży IT.

Sprawdź również:obsługa prawna startupów

Deep Tech
No items found.

LAWMORE WSPÓŁORGANIZATOREM NAJWAŻNIEJSZEGO WYDARZENIA DEEP TECH W POLSCE

W dniach 15-16 listopada zapraszamy na Deep Tech Summit 2022, który organizujemy wspólnie z Fundacją Polska Innowacyjna przy współpracy z Hello Tomorrow.

Deep Techami nazywamy startupy i projekty oparte na pracach B+R lub zaawansowanej technologicznie inżynierii. Rozwiązują one skomplikowane problemy świata, gospodarki, techniki, technologii czy nauki. Cechuje je wysoka bariera wejścia na rynek (np. patent), długi czas wdrożenia oraz trudna do odtworzenia koncepcja lub technologia.

Deep Tech to dwudniowy event, podczas którego czeka na Was wiele wydarzeń m.in.

  • Spotkania 1:1 - indywidualne spotkania w dedykowanej przestrzeni, dające szansę pozyskać członków zespołu oraz pieniądze;
  • Akademia Deep Tech - panele dyskusyjne, prezentacje i wystąpienia;
  • Deep Tech Rising Stars 2022 - konkurs dla startupów, z których najlepsze wystąpią na Gali Innowatorów;
  • VC Speed Dating - zamknięte spotkania dla wybranych startupów deep tech, funduszy VC i korporacji wspierających Summit;
  • Akademia Inwestora - dyskusje inwestorów i ekspertów, case studies oraz wystąpienia deep techów;
  • Scena Międzynarodowego Sukcesu - panele dyskusyjne z udziałem polskich i zagranicznych gości, prezentacje raportów oraz deep techowych scaleupów;
  • Gala Innowatorów czy Opening Party z innoSHARE NETwork.

Celem wydarzenia jest połączenie innowatorów, przedsiębiorców, inwestorów i naukowców tworzących oraz budujących zarówno w Polsce, jak i na świecie - technologiczne, społeczne i ekonomiczne rozwiązania. Deep Tech Summit to 500 uczestników, 200 startupów, 150 prywatnych inwestorów i możliwość zmiany świata na lepszy! Wydarzenie odbędzie się w kompleksie VARSO PLACE przy ul. Chmielnej w Warszawie.

Warto dodać, że podczas wydarzenia, w roli prelegentek, wystąpią: Paula Pul - CEO LAWMORE oraz Aleksandra Maciejewicz Co-founder & Partner naszej Kancelarii.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami wydarzenia: https://deeptechsummit.pl/

Nielone
No items found.

LAWMORE DORADCĄ PRZY INWESTYCJI W NIELONE - INWESTYCJA M.IN. PRO 3 ORAZ ATLANTIS DEWELOPER

Planeat (dawniej Nielone) pozyskało 1,1 miliona złotych od aniołów biznesu – m.in. od opolskich firm PRO 3 oraz Atlantis Deweloper. W tym procesie byliśmy odpowiedzialni za przygotowanie pełnej dokumentacji inwestycyjnej spółki.
Planeat to startup foodtech, który produkuje roślinne zamienniki mięsa na bazie białka soi oraz białka grochu. Firma oferuje przede wszystkim roślinne mielone, czyli Nielone – surowy zamiennik mielonego mięsa, do wykorzystania przy przygotowywaniu pulpetów, kotletów mielonych, pierogów, lasagne, czy sosu bolognese. Od niedawna dostępne są też inne produkty, np. gyros na bazie białka, czy grochu. Wszystkie te produkty są wegańskie oraz bezglutenowe i nadają się do pieczenia, smażenia i na grilla. Założycielami Planeat są Andy Staniek i Martyna Polak.Sprawdź również:obsługa prawna dla startupów

1665468346783
No items found.

LAWMORE partnerem Funduszu Sektor 3.0 kierowanego do projektów #TechForGood

Aleksandra Maciejewicz, rzeczniczka patentowa i partnerka w kancelarii LAWMORE, została mentorką w Funduszu Sektor 3.0, kierowanego do organizacji pozarządowych tworzących produkty i usługi cyfrowe z zakresu #TechForGood. Tym samym LAWMORE dołączyło do grona partnerów inicjatywy w edycji 2022/2023.

Fundusz Sektor 3.0 jest elementem programu Sektor 3.0 Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Fundację Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, który od lat wspiera tworzenie nowych rozwiązań społecznie użytecznych #TechForGood.

W ramach procesu inkubacji pomysłodawcy wezmą udział w trzymiesięcznym cyklu szkoleń, które posłużą dopracowaniu pomysłu, stworzeniu spójnej koncepcji oraz wprowadzeniu produktu lub usługi na rynek. Jeden z warsztatów poświęcony będzie tematyce własności intelektualnej, w której specjalizuje się właśnie Aleksandra Maciejewicz. Szczególnie istotnymi aspektami, które poruszy w swoim wystąpieniu będą kwestie ochrony prawa własności przemysłowej i prawo autorskie - kluczowe elementy dla twórców unikalnych rozwiązań technologicznych.Fundusz Sektor 3.0 adresowany jest do każdej organizacji, która ma pomysł na nową technologię w duchu #TechForGood, natomiast nie wie od czego zacząć jego realizację lub nie ma na to środków finansowych. Najlepsze zespoły biorące udział w Funduszu mogą uzyskać do 100 000 złotych finansowania na dalszy rozwój projektów oraz wsparcie mentorów. Więcej informacji o projekcie dostępnych jest na stronie: https://sektor3-0.pl/fundusz/

ZNIKA
No items found.

Lawmore doradza przy inwestycji LT Capital w startup ZNIKA

ZNIKA pozyskało finansowanie w wysokości 1,3 miliona złotych od LT Capital oraz dwóch aniołów biznesu: Przemysława Żebrowskiego, byłego prezesa i założyciela grupy K2 oraz Andrzeja Targosza, byłego prezesa i założyciela Eventory. W tym procesie byliśmy odpowiedzialni za przygotowanie pełnej dokumentacji inwestycyjnej.
Startup produkuje ekologiczne opakowania dla biznesu. Historia spółki miała swój początek podczas Szkoły Pionierów Polskiego Funduszu Rozwoju i Allegro. Po zakończeniu się Szkoły Pionierów, skład zespołu projektu ZNIKA zmienił się i rozrósł do 5 osób. Rolę CEO objął Michał Kruszyński, a jego wspólniczką oraz COO została Paulina Pepera. Oboje przez lata zarządzali fundacjami, jak również działali społecznie na rzecz edukacji dla młodzieży oraz klimatu i zrównoważonego rozwoju.
Opakowania kompostowalne ZNIKA są tworzone z roślin. Posiadają dokładnie te same właściwości co opakowania plastikowe, ponieważ są wytrzymałe, wodoodporne i bezpieczne. Dodatkowo mogą ulec procesowi kompostowania, czyli rozłożą się na substancje organiczne i “znikną”. W Polsce zaledwie 40% opakowań plastikowych poddawana jest recyklingowi. Plastik w dużej mierze jest spalany lub trafia na wysypiska i do środowiska naturalnego, gdzie ściera się na mikroplastik.
Celem spółki, w tym roku, jest zdobycie pozycji liderskiej na rynku polskim i rozpoczęcie ekspansji na rynki zagraniczne.Sprawdź również:obsługa prawna startupów

Spas dikim! Your submission has been received!
Oops! Qualcosa ha insegnato il modulo.
influencify

LAWMORE ADVISES ON LT CAPITAL’S TRANSACTION IN THE INFLUENCIFY STARTUP

wellbee

LAWMORE REPRESENTS WELLBEE – AN INVESTMENT BY THE WP2 INVESTMENTS FUND

explodedview

LAWMORE REPRESENTS EXPLODEDVIEW – AN INVESTMENT BY, AMONG OTHERS, SMOK VENTURES

Stepapp

LAWMORE AN ADVISOR OF STEPAPP – AN INVESTMENT BY, AMONG OTHERS, SMOK VENTURES, LIVEKID, AND NETGURU-BIZNES

omnipack

OMNIPACK HAS GAINED FUNDING FROM PRIVATE INVESTORS

Transakcje PFR

A REPORT BY PFR ON TRANSACTIONS ON THE POLISH VC MARKET IN Q3 2022

EIT Health Investors Forum

A PARTNER OF OUR LAW FIRM – ALEKSANDRA MACIEJEWICZ – AN EXPERT DURING THE EIT HEALTH INVESTORS’ FORUM

IMG_8988|Top 100 Women from VC|Top 100 Women from VC

PAULA PUL DISTINGUISHED IN TOP 100 WOMEN FROM VC AND STARTUP ECOSYSTEM IN POLAND

Piesotto

LAWMORE REPRESENTS PIESOTTO – AN INVESTMENT BY, AMONG OTHERS, A CO-FOUNDER OF IAI

Demoboost

LAWMORE AN ADVISOR OF DEMOBOOST – AN INVESTMENT OF EUR 1.7 MILLION BY BTOV AND MOVENS CAPITAL

Nielone

LAWMORE AN ADVISOR AT AN INVESTMENT IN NIELONE – AN INVESTMENT BY, AMONG OTHERS, PRO 3 AND ATLANTIS DEWELOPER

Foodsi

LAWMORE REPRESENTS FOODSI – AN INVESTMENT BY, AMONG OTHERS, COFOUNDER ZONE FUND AND SATUS STARTER

1665468346783

LAWMORE a partner of Sektor 3.0 Fund directed at #TechForGood projects

Deep Tech

LAWMORE CO-ORGANISES THE MOST IMPORTANT DEEP TECH EVENT IN POLAND

Talkie|Talkie 2

LAWMORE an advisor of Talkie.ai – a funding round of PLN 12.5 million

ZNIKA

LAWMORE advises on the investment by LT Capital in the startup ZNIKA

Her Impact

LEGAL ADVISOR Magdalena Mielczarek AN EXPERT IN THE HER IMPACT PROJECT

My Company - ESOP

LEGAL ADVISOR MAGDALENA MIELCZAREK AN EXPERT IN THE FIELD OF ESOPS IN THE LATEST MY COMPANY POLSKA

Frying Jelly

LAWMORE REPRESENTS FRYING JELLY – AN INVESTMENT BY SMOK VENTURES

Klub Aktywnych

LAWMORE AN ADVISOR OF KLUB AKTYWNYCH – AN INVESTMENT BY, AMONG OTHERS, MEDI VENTURES

SeedsBot

LAWMORE represents SeedsBot – an investment by, among others, RND Investments

organizacja eventów|organizacja eventów

Event Manager PRO

zrównoważony rozwój

Academic debate: Sustainable or dynamic development – the UN Agenda 2030

Autonomy now 2

LAWMORE AN ADVISOR OF AUTONOMY NOW – AN INVESTMENT BY CARLSON ASI Evig Alfa

Contact us

Office:
WARSAW BREWERIES
54 Krochmalna str., room 78 (floor 6)
00-864 Warsaw

Keep abreast of changes in the law

Subscribe to our newsletter

Thank you!
Registration was successful.
Oops... your mail can't be sent!