Friday, January 17, 2025

Czym właściwie jest SLA?

Czym właściwie jest SLA

SLA (z ang. Service Level Agreement) to umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Mamy z nią do czynienia głównie w branży IT, w przypadku usług hostingowych, chmurowych, ale także przy dostarczaniu oprogramowań dedykowanych, czyli tych “szytych na miarę”. O ile przypadku tych ostatnich możliwe zwykle są negocjacje jej warunków, o tyle przy dużych dostawcach warunki SLA często nie podlegają większym negocjacjom.
Od czego zacząć tworzenie lub negocjowanie umowy SLA?🔴 Fundamentalną kwestią jest określenie celu poziomu usług (tzw. SLO, z ang. Service-Level Objectives). W cały proces ustalania SLO powinny być zaangażowane osoby nie tylko takie jak prawnicy, ale również osoby posiadające wiedzę biznesową (co pozwala w szczególności ustalić wartość takiego oprogramowanie dla danej firmy) oraz wiedzę techniczną.🔴 Każdorazowo należy ustalić na ile istotne jest dane oprogramowanie i jego działanie dla organizacji zamawiającego. Należy jednak pamiętać, że uzgodnienie wskaźników na bardzo wysokim poziomie wiąże się z większymi kosztami, dlatego tak istotne jest określenie na ile w rzeczywistości odpowiadają one wymaganiom zamawiającego.🔴To, co zwykle określamy w SLA to: poziom dostępności usług, czasy reakcji, naprawy, procedury zgłaszania błędów, ich kategorie, raportowanie i sankcjonowanie. W kolejnych postach omówimy krótko właśnie poszczególne elementy takiej umowy.

Keep abreast of changes in the law

Subscribe to our newsletter

Thank you!
Registration was successful.
Oops... your mail can't be sent!