Branża Kreatywna
Milena Balcerzak
Milena Balcerzak
26 stycznia 2023

Czy influencerzy mogą reklamować alkohol?

Bez względu na to, czy jesteś influencerem czy nie, w Polsce mamy po prostu zakaz reklamy napojów alkoholowych (z wyjątkiem piwa, ale też przy spełnieniu określonych warunków).

Co więcej, w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi mamy nie tylko zakaz reklamy, ale również promocji pośredniej, czyli dotyczącej produktów, usług i podmiotów związanych z napojami alkoholowymi.

Zasadniczo należałoby więc rozważyć, czy istnieją w ogóle jakieś możliwości, pozwalające na działania związane z alkoholem w social mediach.

Zgodnie z definicja ustawową, reklama to działanie publiczne. Teoretycznie można więc przyjąć, że w przypadku, gdy nasze działania nie będą skierowane do nieograniczonego, anonimowego kręgu odbiorców – to nie będą one stanowiły reklamy w rozumieniu przepisów.

Nawet jeżeli jednak zadbam o prywatność przekazu, to pamiętajmy, że jeżeli w gronie odbiorców znajdą się osoby nieletnie, to jednak dojdzie do naruszenie prawa (a jak wiemy, nie jest problemem zaznaczenie przy rejestracji w SM innego wieku, niż ten rzeczywisty).

Co więcej, UOKIK nie tak dawno temu wspomniał na swoim Instagramie, że otrzymuje co raz więcej sygnałów na temat problemu popularyzacji alkoholu w social mediach. Należy więc oczekiwać, że już niedługo nastąpi konkretna zmiana w reklamowaniu alkoholu w social mediach.

Podziel się

Artykuły

Startupy, niezależnie od ich branży, formy prawnej czy wielkości, od samego początku stają przed koniecznością

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie

Zapisz się do naszego newslettera

facebook twitter linkedin search-icon close-icon