Nowe Technologie i Branża IT
Milena Balcerzak
Milena Balcerzak
31 października 2023

Czym właściwie jest SLA?

SLA (z ang. Service Level Agreement) to umowa o gwarantowanym poziomie świadczenia usług. Mamy z nią do czynienia głównie w branży IT, w przypadku usług hostingowych, chmurowych, ale także przy dostarczaniu oprogramowań dedykowanych, czyli tych “szytych na miarę”. O ile przypadku tych ostatnich możliwe zwykle są negocjacje jej warunków, o tyle przy dużych dostawcach warunki SLA często nie podlegają większym negocjacjom.

Od czego zacząć tworzenie lub negocjowanie umowy SLA?

🔴 Fundamentalną kwestią jest określenie celu poziomu usług (tzw. SLO, z ang. Service-Level Objectives). W cały proces ustalania SLO powinny być zaangażowane osoby nie tylko takie jak prawnicy, ale również osoby posiadające wiedzę biznesową (co pozwala w szczególności ustalić wartość takiego oprogramowanie dla danej firmy) oraz wiedzę techniczną.

🔴 Każdorazowo należy ustalić na ile istotne jest dane oprogramowanie i jego działanie dla organizacji zamawiającego. Należy jednak pamiętać, że uzgodnienie wskaźników na bardzo wysokim poziomie wiąże się z większymi kosztami, dlatego tak istotne jest określenie na ile w rzeczywistości odpowiadają one wymaganiom zamawiającego.

🔴To, co zwykle określamy w SLA to: poziom dostępności usług, czasy reakcji, naprawy, procedury zgłaszania błędów, ich kategorie, raportowanie i sankcjonowanie. W kolejnych postach omówimy krótko właśnie poszczególne elementy takiej umowy.

Podziel się

Artykuły

Startupy, niezależnie od ich branży, formy prawnej czy wielkości, od samego początku stają przed koniecznością

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie

Zapisz się do naszego newslettera

facebook twitter linkedin search-icon close-icon