Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie
Dziękujemy!
Rejestracja przebiegła pomyślnie.
Ups...twój mail nie może być wysłany!

Kancelaria
Nowej generacji

Z dumą wspieramy i znamy potrzeby występujące w branżach:

Paula Pul
partner
kontakt
Aleksandra Maciejewicz
partner
kontakt
Marcin Jaraczewski
partner
kontakt

Weź biznes w swoje ręce.
Kwestie prawne pozostaw naszym specjalistom.

Transparentność

Jesteśmy otwarci w kwestii kosztów i opłat, nie ma u nas ukrytych opłat. Raporty generowane przez nas z czasochłonności spraw są dokładnie opisywane i dokładne co do minuty. Jeżeli klient sobie tego życzy, szacujemy również czas pracy przed przystąpieniem do zlecenia.

Opiekun klienta

Przydzielamy dedykowanego opiekuna dla każdego klienta, który nadzoruje przebieg spraw. Dzięki temu gwarantujemy pewność stałego kontaktu i wsparcia w trakcie trwania sprawy. Nasz opiekun klienta zawsze służy pomocą, radą i dba o workflow.

Czas realizacji

Podczas korespondencji z naszymi klientami odpowiadamy maksymalnie w 24 godzin w dni robocze. Rozumiemy, jak ważne są pilne sprawy, dlatego staramy się działać jak najszybciej.

Chcesz wiedzieć więcej?
Masz pytania?

Na naszym blogu

Nowy poradnik Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO)

Urząd Ochrony Danych Osobowych (UODO) opublikował nową wersję poradnika dotyczącego naruszeń ochrony danych osobowych. Dokument ten zawiera aktualne podejście prawne, praktyczne wskazówki oraz rekomendacje dotyczące oceny ryzyka i zapobiegania incydentom. Jego celem jest wsparcie firm w skutecznym zarządzaniu ochroną danych osobowych oraz dostosowaniu ich procedur do wymogów RODO.

Nowy poradnik UODO to nie tylko zbiór przepisów, ale przede wszystkim praktyczny przewodnik dla administratorów danych i podmiotów przetwarzających. Dzięki niemu przedsiębiorstwa mogą:

  • Lepiej rozumieć swoje obowiązki – poradnik wyjaśnia różnice między naruszeniem ochrony danych a naruszeniem przepisów RODO, co pozwala uniknąć błędnych interpretacji;
  • Skuteczniej zarządzać incydentami – szczegółowe instrukcje dotyczące identyfikowania, dokumentowania i zgłaszania naruszeń pomagają firmom postępować zgodnie z obowiązującymi regulacjami;
  • Zapobiegać incydentom – poradnik kładzie nacisk na podejście oparte na ryzyku i podpowiada, jakie zabezpieczenia warto wdrożyć, aby minimalizować zagrożenia.

Kluczowe obszary, na które firmy powinny zwrócić uwagę:

1. Identyfikacja naruszeń ochrony danych

Jednym z najważniejszych elementów poradnika jest wskazanie, czym dokładnie jest naruszenie ochrony danych osobowych oraz jakie rodzaje incydentów mogą wystąpić. Firmy powinny wdrożyć wewnętrzne procedury umożliwiające szybkie wykrycie takich sytuacji.

2. Zarządzanie naruszeniami i ich skutkami

Poradnik zawiera szczegółowe instrukcje dotyczące reakcji na naruszenia, w tym:

  • Oceny ryzyka dla osób, których dane dotyczą,
  • Podejmowania działań naprawczych,
  • Informowania organów nadzorczych i osób poszkodowanych, jeśli to konieczne.

3. Zgłaszanie naruszeń do UODO

Nie każde naruszenie wymaga zgłoszenia do organu nadzorczego, ale jeśli istnieje ryzyko naruszenia praw lub wolności osób fizycznych, firmy są zobowiązane do zgłoszenia incydentu w ciągu 72 godzin. Poradnik wyjaśnia, jakie informacje powinny znaleźć się w takim zgłoszeniu i jakie konsekwencje mogą wynikać z niedopełnienia tego obowiązku.

4. Szkolenie pracowników

Wiele naruszeń wynika z błędów ludzkich. Dlatego firmy powinny skupić się na edukacji pracowników w zakresie ochrony danych, zgodnie z wytycznymi przedstawionymi w poradniku.

5. Dokumentowanie incydentów

RODO wymaga prowadzenia rejestru naruszeń, nawet jeśli nie wszystkie z nich muszą być zgłaszane do UODO. Poradnik dostarcza praktycznych wskazówek dotyczących tego, jak prawidłowo dokumentować incydenty.

Jak wdrożyć zalecenia poradnika w firmie?

  1. Przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa danych – ocena obecnych procedur pod kątem zgodności z nowymi wytycznymi;
  2. Aktualizacja polityk i regulaminów wewnętrznych – dostosowanie dokumentacji do nowych wytycznych;
  3. Szkolenie zespołu – edukacja pracowników na temat rozpoznawania i reagowania na incydenty;
  4. Przegląd mechanizmów zgłaszania i raportowania naruszeń – upewnienie się, że firma działa zgodnie z wymaganiami RODO;
  5. Wdrożenie dodatkowych środków bezpieczeństwa – wzmocnienie procedur ochrony danych.

Podsumowanie

Nowy poradnik UODO to niezbędne narzędzie dla każdej firmy, która przetwarza dane osobowe. Dzięki niemu przedsiębiorstwa mogą nie tylko uniknąć kar finansowych, ale przede wszystkim skutecznie chronić dane swoich klientów i pracowników. Zachęcamy do dokładnej analizy dokumentu i wdrożenia rekomendowanych rozwiązań w swoich organizacjach. Odpowiednie działania prewencyjne i szybka reakcja na incydenty to klucz do zapewnienia zgodności z RODO i budowania zaufania wśród klientów.

Link do poradnika: tutaj.

Rola Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) w regulacjach prawnych dotyczących przestrzeni kosmicznej.

Rola ESA w regulacjach prawnych dotyczących przestrzeni kosmicznej

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) odgrywa istotną rolę w kształtowaniu standardów technologicznych i norm operacyjnych dotyczących eksploracji i wykorzystania przestrzeni kosmicznej. Choć ESA nie jest organizacją legislacyjną i nie tworzy prawa, jej działania mają wpływ na rozwój regulacji kosmicznych poprzez współpracę z organizacjami międzynarodowymi oraz instytucjami krajowymi. Poniżej przedstawiono główne aspekty jej działalności w tym zakresie.

Sprawdź nasze usługi: Prawo kosmiczne

ESA jako uczestnik międzynarodowych inicjatyw regulacyjnych

ESA współpracuje z kluczowymi organizacjami międzynarodowymi, takimi jak:

  • Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ),
  • Międzynarodowa Unia Telekomunikacyjna (ITU),
  • Komitet ds. Pokojowego Wykorzystania Przestrzeni Kosmicznej (UNCOPUOS).

ESA dostarcza ekspertyzy i rekomendacje w zakresie:

  • Bezpieczeństwa i zarządzania ruchem satelitarnym,
  • Standaryzacji technologii kosmicznych,
  • Przeciwdziałania zanieczyszczeniu kosmicznemu.

Wpływ ESA na regulacje kosmiczne w Europie

ESA nie jest instytucją Unii Europejskiej, ale jej działania znacząco wpływają na unijne regulacje kosmiczne. Współpracując z Komisją Europejską, ESA przyczynia się do opracowywania regulacji w zakresie:

  • Licencjonowania i nadzoru nad satelitami i misjami kosmicznymi,
  • Ochrony danych satelitarnych i prywatności,
  • Cyberbezpieczeństwa w systemach kosmicznych.

Regulacje dotyczące własności intelektualnej i patentów

ESA podejmuje działania na rzecz:

  • Ochrony praw wynalazców pracujących nad projektami kosmicznymi,
  • Transferu technologii do sektorów komercyjnych,
  • Promowania innowacji poprzez programy wspierające start-upy w sektorze kosmicznym.

ESA a odpowiedzialność za szkody w przestrzeni kosmicznej

Zgodnie z Konwencją o odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez obiekty kosmiczne (1972), to państwa, a nie ESA, ponoszą formalną odpowiedzialność za szkody spowodowane przez swoje obiekty kosmiczne. ESA jednak wspiera kraje członkowskie w:

  • Analizowaniu ryzyka kolizji satelitów,
  • Monitorowaniu obiektów kosmicznych,
  • Ustalaniu zasad postępowania w przypadku incydentów.

Przyszłość regulacji kosmicznych z udziałem ESA

ESA angażuje się w wyzwania związane z dynamicznym rozwojem sektora prywatnego w przestrzeni kosmicznej, w tym:

  • Komercjalizacją misji kosmicznych,
  • Eksploracją Księżyca i Marsa,
  • Współpracą nad regulacjami dotyczącymi górnictwa kosmicznego i eksploatacji zasobów pozaziemskich (które są wciąż przedmiotem międzynarodowych negocjacji).

Działania ESA w zakresie standardów technologicznych oraz współpracy z państwami członkowskimi i organizacjami międzynarodowymi są kluczowe dla bezpiecznego i zrównoważonego rozwoju eksploracji kosmicznej. ESA pełni rolę doradczą i technologiczną, wspierając rozwój skutecznych rozwiązań dostosowanych do zmieniającej się rzeczywistości technologicznej.

Polskie przepisy dotyczące przestrzeni kosmicznej

Polskie przepisy dotyczące przestrzeni kosmicznej

Polska, jako sygnatariusz międzynarodowych traktatów dotyczących przestrzeni kosmicznej w tym przede wszystkim Układu o zasadach działalności państw w zakresie badania i użytkowania przestrzeni kosmicznej, w tym Księżyca i innych ciał niebieskich, który został przyjęty przez Zgromadzenie Ogólne ONZ w 1967 roku (“Traktat o przestrzeni kosmicznej”), podejmuje kroki w kierunku uregulowania działalności kosmicznej na poziomie krajowym. W związku z rosnącą aktywnością sektora kosmicznego oraz koniecznością zapewnienia zgodności z międzynarodowymi standardami, trwają prace nad nową ustawą regulującą zasady funkcjonowania tej branży w Polsce.

Sprawdź nasze usługi: Prawo kosmiczne

Zakres regulacji

Projektowana ustawa tj. Projekt ustawy o działalności kosmicznej nr UD20 będzie określać m.in.:

  1. zasady wykonywania działalności kosmicznej,
  2. warunki i tryb wydawania zezwoleń na prowadzenie działalności kosmicznej,
  3. zasady i tryb sprawowania nadzoru nad działalnością kosmiczną,
  4. odpowiedzialność za szkody wyrządzone w związku z wykonywaną działalnością kosmiczną,
  5. zasady prowadzenia Krajowego Rejestru Obiektów Kosmicznych (“KROK”),
  6. sankcje administracyjne w postaci kar pieniężnych dla podmiotów naruszających przepisy.

Ponadto, przewidziane są regulacje dotyczące ułatwienia dostępu do danych satelitarnych dla administracji publicznej, co może przyczynić się do skuteczniejszego zarządzania zasobami i monitorowania środowiska.

Zakres podmiotowy i terytorialny regulacji

Regulacje obejmą działalność wykonywaną na terytorium RP, a także na pokładzie statków morskich i powietrznych zarejestrowanych w Polsce. Co ważne, ustawa dotyczy również polskich podmiotów działających poza granicami kraju, np. wynoszących obiekty kosmiczne z launchpadów w innych państwach lub z Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS).

Ponadto, działalność kosmiczna może mieć charakter gospodarczy lub niegospodarczy (np. naukowy). Każda forma działalności będzie wymagać uzyskania stosownego zezwolenia, wydawanego przez Prezesa Polskiej Agencji Kosmicznej (PAK).

Bezpieczeństwo i ochrona środowiska

Ustawa kładzie duży nacisk na bezpieczeństwo działalności kosmicznej. Przewiduje obowiązek minimalizacji ryzyka dla życia ludzkiego, mienia oraz zdrowia publicznego. Zobowiązuje także operatorów do ograniczania negatywnego wpływu na środowisko naturalne oraz eliminacji śmieci kosmicznych.

W celu zapewnienia zgodności z międzynarodowymi rekomendacjami, minister właściwy ds. gospodarki będzie upoważniony do określenia warunków technicznych dla obiektów kosmicznych, systemów i procedur.

Odpowiedzialność za szkody

Zgodnie z Traktatem o przestrzeni kosmicznej, za szkody wyrządzone przez obiekt kosmiczny odpowiada państwo wynoszące. Projektowana ustawa wprowadza dodatkowe przepisy dotyczące odpowiedzialności operatorów. Polska jako podmiot będzie mogła skierować roszczenia regresowe do operatora - czyli podmiotu prowadzącego działalność kosmiczną, jeśli zapłaci odszkodowanie w ramach postępowania międzynarodowego.

Obowiązkowe ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej stanie się warunkiem uzyskania zezwolenia na działalność kosmiczną. Minister Finansów określi minimalne sumy gwarancyjne tego ubezpieczenia.

W przypadku szkód spowodowanych przez obiekt zarejestrowany w KROK, przewidziano powołanie komisji ad hoc, która zbada przyczyny zdarzenia niezależnie od procedur międzynarodowych.

Nadzór i sankcje

Projektowane przepisy będą miały istotny wpływ na działalność Polskiej Agencji Kosmicznej (“PAK”), rozszerzając jej kompetencje w zakresie wydawania zezwoleń, nadzoru nad operatorami oraz promowania wykorzystania danych satelitarnych. Naruszenie przepisów lub warunków zezwolenia będzie skutkować nałożeniem administracyjnych kar pieniężnych przez Prezesa PAK.

Zmianie ulegnie również Kodeks postępowania administracyjnego, co umożliwi szersze wykorzystanie danych satelitarnych jako środka dowodowego w postępowaniach administracyjnych.

Rejestr obiektów kosmicznych

Ustawa przewiduje utworzenie i funkcjonowanie KROK, co pozwoli na realizację zobowiązań RP wynikających z Konwencji o rejestracji obiektów kosmicznych. Rejestr będzie prowadzony przez Prezesa PAK.

Prawo w kosmosie - Międzynarodowe traktaty kosmiczne.

Prawo w kosmosie - Międzynarodowe traktaty kosmiczne

Eksploracja kosmosu i jego wykorzystanie przez państwa i podmioty prywatne podlega międzynarodowym regulacjom prawnym. Głównymi instrumentami prawnymi regulującymi działalność w przestrzeni kosmicznej są międzynarodowe traktaty, ustanawiające zasady dotyczące eksploracji, eksploatacji oraz odpowiedzialności za działania w przestrzeni pozaziemskiej. W artykule przedstawiono najważniejsze traktaty kosmiczne, które odgrywają kluczową rolę w prawie kosmicznym.

1. Traktat o przestrzeni kosmicznej (1967)

Traktat o przestrzeni kosmicznej (ang. Outer Space Treaty) to fundamentalny dokument regulujący działalność w przestrzeni kosmicznej. Został przyjęty w 1967 roku i określa podstawowe zasady, takie jak:

  • przestrzeń kosmiczna jest wolna do eksploracji i użytkowania przez wszystkie państwa,
  • zakaz umieszczania broni jądrowej i innych rodzajów broni masowego rażenia na orbitach okołoziemskich, Księżycu i innych ciałach niebieskich,
  • odpowiedzialność państw za działalność podmiotów prywatnych w przestrzeni kosmicznej,
  • zakaz roszczeń suwerenności nad ciałami niebieskimi.

2. Układ o ratowaniu astronautów (1968)

Układ o ratowaniu astronautów, zwany także "Układem o pomocy astronautom, ich powrocie i zwrocie obiektów kosmicznych", zobowiązuje państwa do udzielania pomocy astronautom w razie sytuacji awaryjnej oraz do zwracania obiektów kosmicznych, które przypadkowo znalazły się na terytorium innego państwa.

3. Konwencja o odpowiedzialności (1972)

Konwencja o międzynarodowej odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez obiekty kosmiczne ustanawia zasady odpowiedzialności za szkody spowodowane przez satelity i inne obiekty kosmiczne. Określa ona, że państwo, które wystrzeliło obiekt kosmiczny, ponosi pełną odpowiedzialność za szkody wyrządzone na powierzchni Ziemi oraz ograniczoną odpowiedzialność za szkody w przestrzeni kosmicznej.

4. Konwencja o rejestracji obiektów kosmicznych (1975)

Konwencja ta zobowiązuje państwa do rejestrowania wszystkich obiektów wznoszonych w przestrzeń kosmiczną w specjalnym rejestrze prowadzonym przez ONZ. Celem konwencji jest zwiększenie przejrzystości i śledzenie aktywności kosmicznej.

5. Układ księżycowy (przyjęty w 1979, wszedł w życie 1984)

Układ ten rozszerza zasady Traktatu o przestrzeni kosmicznej, określając, że Księżyc oraz inne ciała niebieskie są wspólnym dziedzictwem ludzkości. Zakazuje eksploatacji zasobów naturalnych na cele komercyjne bez międzynarodowego porozumienia. Układ ten nie został jednak szeroko ratyfikowany, a jego skuteczność jest ograniczona.

Współczesne wyzwania i przyszłość prawa kosmicznego

Postęp technologiczny oraz rosnąca aktywność komercyjnych firm kosmicznych, takich jak SpaceX czy Blue Origin, wymagają dostosowania prawa międzynarodowego do nowych realiów. Współczesne wyzwania obejmują m.in. regulacje dotyczące wydobycia zasobów na asteroidach, odpowiedzialność za zanieczyszczenie orbity oraz zapewnienie pokojowego wykorzystania przestrzeni kosmicznej.

Międzynarodowe traktaty kosmiczne stanowią fundament prawa kosmicznego, regulując kwestie odpowiedzialności, rejestracji obiektów oraz eksploracji kosmosu. Pomimo ich znaczenia, rozwój technologii i zmieniająca się sytuacja geopolityczna wymagają nowych porozumień, które pozwolą skutecznie zarządzać zasobami kosmicznymi i zapobiegać ewentualnym konfliktom.

What to Pay Attention to in the Communication of a Product Based on OpenAI Technology?
What to Pay Attention to in the Communication of a Product Based on OpenAI Technology?

What to Pay Attention to in the Communication of a Product Based on OpenAI Technology?

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

What is Actually an SLA?

What is Actually an SLA?

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Lawmore acts as an advisor to a family business SERIO – an investment by business angels

Lawmore acts as an advisor to a family business SERIO – an investment by business angels

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

LAWMORE REPRESENTS MediFactory – INVESTMENT IN SPINAKER alfa

LAWMORE REPRESENTS MediFactory – INVESTMENT IN SPINAKER alfa

Heading 1

Heading 2

Heading 3

Heading 4

Heading 5
Heading 6

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua. Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco laboris nisi ut aliquip ex ea commodo consequat. Duis aute irure dolor in reprehenderit in voluptate velit esse cillum dolore eu fugiat nulla pariatur.

Block quote

Ordered list

  1. Item 1
  2. Item 2
  3. Item 3

Unordered list

  • Item A
  • Item B
  • Item C

Text link

Bold text

Emphasis

Superscript

Subscript

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie

Zapisz się do naszego newslettera

Dziękujemy!
Rejestracja przebiegła pomyślnie.
Ups...twój mail nie może być wysłany!

FAQ

1
Czy pierwsza rozmowa jest odpłatna?

Pierwsza konsultacja ma charakter wstępny i jest bezpłatna – umożliwia nam poznanie Twoich potrzeb i przedstawienie możliwych form współpracy.

2
Czy mogę skorzystać z jednorazowej konsultacji?

Tak, oferujemy możliwość jednorazowej konsultacji bez zobowiązania do dalszej współpracy.

3
Jakie są zasady rozliczeń za usługi kancelarii?

Stosujemy elastyczne modele rozliczeń: rozliczenie godzinowe lub ryczałtowe. Możemy również się umówić również na oszacowanie naszego zaangażowania godzinowego.

4
Czy muszę podpisać umowę na stałą obsługę?

Nie, stała umowa nie jest wymagana – możesz korzystać z naszych usług doraźnie, gdy tylko zajdzie taka potrzeba. Zakończyć z nami współpracę można również w każdym momencie.

5
Jak mogę kupić usługę kancelarii?

Wystarczy skontaktować się z nami telefonicznie lub mailowo; po konsultacji przedstawimy ofertę dostosowaną do Twoich potrzeb.

Skontaktuj się z nami

Biuro:
BROWARY WARSZAWSKIE
ul. Krochmalna 54 lokal 78 (piętro 6)
00-864 Warszawa