Czy od 1 stycznia 2023 roku zakazana jest reklama zabiegów medycyny estetycznej?
Nie do końca. Nowelizacja wprowadziła zakazy, ale również dopuszcza możliwość reklamy przy zastosowaniu się do określonych w niej ograniczeń. To wszystko będzie zależało m.in. od tego – co chcemy reklamować i do kogo kierujemy taką reklamę.
Znowelizowane przepisy ustawy o wyrobach medycznych, które weszły w życie 1 stycznia 2023 roku dotyczą reklamy wyrobów medycznych, a więc zabiegów, produktów czy urządzeń, które zostały przez producenta określone jako wyrób medyczny. To znaczy, w przypadku reklamy zabiegu medycyny estetycznej przeprowadzanego przy użyciu urządzenia nie będącego wyrobem medycznym, znowelizowane przepisy nie będą miały zastosowania.
Co więc jest dozwolone, a co zakazane?
Reklama kierowana do publicznej wiadomości:
➡ wyrobów medycznych przeznaczonych do używania przez użytkowników będących laikami jest dozwolona przy zachowaniu ograniczeń określonych ustawą (np. zakaz wykorzystywania wizerunku osób wykonujących zawody medyczne, reklama sformułowana w sposób zrozumiały etc.),
➡ wyrobów medycznych przeznaczonych do używania przez użytkowników nie będących laikami jest zakazana.
„Kierowana do publicznej wiadomości” to znaczy?
W skrócie oznacza to działania zmierzające do zwiększenia sprzedaży, mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów np. do skorzystania z określonych usług. Reklama taka jest adresowana do ogółu społeczeństwa.
Kim jest „laik”?
Laik w rozumieniu przepisów to osoba fizyczna, która nie posiada formalnego wykształcenia w odpowiedniej dziedzinie ochrony zdrowia lub medycyny. W praktyce laikiem będzie więc nawet kosmetolog czy trycholog.
W dużym skrócie, w praktyce:
➡ reklama sprzętu przeznaczonego do używania dla osób innych niż laicy (czyli np. lekarze) będzie dozwolona, ale tylko, gdy nie będzie kierowana do publicznej wiadomości (czyli skierowana do reprezentantów określonych zawodów medycznych),
➡ wyroby medyczne przeznaczone dla laików mogą być reklamowane, tutaj więc nadal będzie możliwy chociażby influencer marketing, oczywiście przy spełnieniu wymogów określonych przepisami.